Få mest mulig ut av dine Calls-to-Actions:
Et mål når du får besøkende til dine hjemmesider er å konvertere dem til konkrete leads. Dette er et viktig element i Inbound Marketing metoden. Hvis Inbound Marketing er nytt for deg kan du laste ned gratis e-bok som forklarer nærmere hovedprinsippene og hvordan du kan komme i gang i gang du også.
For å styre dine besøkende til en dedikert landingsside og få de til å fylle ut et skjema, så må vi benytte Calls-to-action. Det hjelper lite at du har laget og brukt masse tid på en fantastisk video, presentasjon eller e-bok, hvis ingen finner innholdet. Du trenger derfor en "knapp" det er fristende å trykke på. Her sviktes det mye, så derfor gir vi deg her noen enkle tips for effektive Calls-to-Action som gir deg flere leads.
4 enkle tips du kan implementere allerede i dag:
Det er definitivt ikke tilfeldig hvor man plasserer en Call-to-action på dine hjemmesider. Undersøkelser viser nettopp at hvor du plasserer din CTA, direkte påvirker konverteringsraten.
En CTA må stikke seg ut og være godt synlig. Hvis den er for lik resten av innholdet vil færre legge merke til den og man oppnår ikke ønsket effekt. Nemlig å øke konverteringen.
Evernote har en flott webdesign, men CTA'en er vanskelig å få øye på, siden knappen har samme farge som websiden ellers.
Her kunne man med fordel testet ulike farger for å skille seg ut fra det øvrige innholdet.
Teksten bør være klar og tydelig. Mange prøve å finne på smarte formuleringer og glemmer det egentlige budskapet. Gjør det heller enkelt og fortell akkurat det som er budskapet. Hvis du vil at noen skal laste ned en e-bok om skybasert regnskap, så skriv "Last ned gratis ebok om skybasert regnskap". Da er det ingen tvil om hva vi får. Vi anbefaler at du unngår forenklinger som "Last ned" eller "Gratis e-bok".
En call-to-action kan også gi uttrykk for en verdi slik som her nedenfor. Eksempelet er hentet fra Visma, og de tilbyr merverdi i form av erfarne regnskapsførere og "GRATIS KONSULTASJON".
Visma bruker også "FÅ..." som indikerer klart og tydelig at dette er et tilbud om et uforpliktende møte hvor hensikten er å finne ut om det er grunnlag for videre dialog. Ordvalget er viktig for å appelere til handling. Andre ord som oppfordrer til handling er:
Et annen smart knep, og som tekstforfattere bruker mye, er å stille spørsmål. Ta tak i kjente utfordringer som mange opplever i hverdagen og gi konkrete løsninger på de samme utfordringene.
Konverteringsoptimalisering handler mye om å teste hva som fungerer og ikke fungerer. Alle elementer, eksempelvis på en landingsside, bør testes og justeres hele tiden. Dette gjelder selvfølgelig også dine Calls-to-Actions. Farger, tekst og plassering bør være slik at du sørger for størst mulig effekt. Heldigvis har vi verktøy som gjør dette enkelt, og som lar deg teste to eller flere versjoner av landingssider, formularer eller call-to-actions.
Du kan velge å hele tiden kjøre to parallelle versjoner opp mot hverandre. Den en halvaparten av dine besøkende ser versjon A, og den andre halvparten ser versjon B. Skaff deg nok data slik at du kan gjøre kvalitative endringer basert på fakta. Du trenger derfor et vist antall besøkende til din landingssider og klikk før du gjør konkrete endringer.
Det som er viktig med A/B testing, eller splittesting, er at du kun endrer en, og kun 1 - ting av gangen. Da sørger du for å ha full kontroll på hva som faktisk gir effekt. Endrer du teksten så lar du fargen og plassering være den samme. Endrer du plassering så bør tekst og farge være det samme.
Mange slurver her, og ser ikke verdien av å teste. Da gjør man en stor feil. Analyser viser at kontinuerlig testing kan forbedre konverteringsraten betydelig.
Trenger du flere råd og tips til hvordan du kan generere flere leads til til virksomhet så sørge for å laste ned vår gratis ebok om leadgenerering: