Hva er social selling - det handler om å skape relasjoner med mennesker du ønsker å komme i kontakt med gjennom bruk av sosiale kanaler. Dette er, mer enn noen gang tidligere, nevnt som viktig prioriteringsområde for salg i følge rapporten "The state of inbound 2016"
Social selling eller "sosialt salg" gjør det mulig å ha interaksjon med potensielle kunder der de er.
Adferden vår tilsier at dette er et område med stor påvirkningskraft. Faktisk så mange som 90% av oss benytter sosiale medier som kilde før man beslutter et kjøp. Halvparten av oss tar beslutning om kjøp basert på råd man har fått gjennom sosiale kanaler. Som vi har sagt mange ganger, all makt ligger i dag hos kjøper, og bruk av internett som kilde til informasjon, er en selvfølge for alle som skal foreta et informasjonsbasert kjøp.
Sosiale kanaler brukes av alle, med andre ord; ikke gå glipp av de mulighetene det gir!
På egen bedriftsblogg eller andre blogger som er aktuelle for din målgruppe kan du finne mye relevant innhold å dele. Du kan også benytte google alerts for å sette opp varsel på innhold som kan ha nytteverdi for dine potensielle kunder. Finner du noe du mener er relevant for en spesiell kunde så del det med vedkomende. Ikke glem å like, dele og engasjere deg i det dine potensielle kunder har publisert.
Gjør du social selling på rett måte vil det gi deg mulighet til å bygge varige relasjoner som du kan ha stor glede av i tiden som kommer. Det er bare viktig å unngå å gå i den fella å bli for ivrig uten å tilføre verdi. Ha alltid fokus på å hjelpe de du vil bygge relasjoner med.
Les gjerne artikkelen; "Hvordan bruke bloggen til å generere rykende ferske leads"
Dersom leadsgenerering er et emne som opptar din virksomhet, les vår e-bok: