Alt som kan digitaliseres vil digitaliseres skrev Nicholas Negroponte i boken ”Being Digital” på midten av 90-tallet, og han kunne ikke hatt mer rett. Den digitale utviklingen er enorm, noe som både er en trussel og en mulighet. Jeg vil, gjennom denne artikkelen, prøve å si noe om tiltak vi mener er smart å fokusere på i forhold til hvordan utnytte kjøperens digitale reise.
Det har utviklsomt skjedd store endringer i våre vaner. Dette er noen eksempler på ting som gjør at det er viktig å tenke nytt når man skal jobbe med å sikre vekst i tiden fremover.
I dag eksponeres vi for flere tusen reklamebudskap daglig dersom vil teller alt vi utsettes for. Selve effekten av reklamen vannes ut dersom budskapet er av dårlig kvalitet og/eller treffer lite målrettet.
I tillegg er det et kravet til EFFEKTIVITET og MÅLBARHET økende.
I dag kan vi på mange måter si at kjøpsprosessen starter i sofaen eller på toget, overalt hvor vi befinner oss. Vi er online store deler av døgnet.
Vi sitter med en digital enhet i fanget og holder oss oppdatert samtidig som vi gjør andre ting. Vi sjekker sosiale kanaler, leser nyheter, henter ulik inspirasjon og oppdaterer oss på ting som er til hygge og nytte. I denne sofaen sitter også din idelle kundeprofil og kan og bør inspireres og påvirkes. Uten å gjøre dette er det stor mulighet for at din virksomhet ikke engang eksisterer i bevisstheten til denne potensielle kundeprofilen! Det er et viktig utnytte muligheten til å påvirke kunden i begynnelsen av kjøpsreisen!
Kunden SØKER informasjon – vær synlig på google og i relevante sosiale kanaler.
Tenk altså ikke bare på hvordan den digitale kjøpsreisen ser ut, men se også på hvordan kundens DIGITALE INNHOLDSREISE ser ut.
Klarer du å forstå dette og å skape RELEVANT INNHOLD AV HØY KVALITET vil det føre til kundetilvekst!
Å skrive innhold kan mange gjøre, men her er det mange ting å huske på for at innholdet som skapes skal gi effekt:
Den aller viktigste kunnskapen man må ha for å lykkes med innhold er å forstå hvordan den potensielle kunden opptrer på sin kjøpsreise. Det er sjelden tilfeldigheter som ligger bak en kjøpsbeslutning, det er mye som ligger i de vurderinger som gjøres før et kjøp, og dine evner til å forstå kunden er avgjørende for å ha suksess med å sette seg selv på kartet.
Les gjerne flere innspill om tematikken i artiklene: Forstå ditt publikum og Hvordan skape innhold som tiltrekker kunder.
Som et resultat av dette er det å bygge såkalt fortjent oppmerksomhet den metodikken som både vil oppleves best av kundene og som er mest autoritetsbyggende og effektiv. Våre vaner er slik ved søk at vi ofte hopper over de øverste treffene som er merket med "annonsert", vi retter fokuset mot de som ikke har betalt seg til plass. Vi sier ikke at det ikke fungerer å kjøpe seg plass, men vi vil bidra til at man kan redusere budsjettene på betalbar annonsering dersom man retter fokuset på økt organisk trafikk.
Fortjent oppmerksomhet bygges altså gjennom å skape godt relevant innhold for våre potensielle kunder. Er dette gjort riktig vil innholdet bli funnet gjennom søkemotorer. Å bruke tid og ressurser på dette er bærekraftig.
Merk: Hva man velger å gjøre avhenger av flere ting som for eksempel budsjett, ressurser, økonomi, konkurransesituasjon, kjenskap, posisjon og i hvilken grad det haster å vokse eller promotere sine produkter/tjenester.
Den mye omtalte artikkelen fra 1996 i DN der overskriften var ”Internett er en flopp” var altså en stor feilvurdering som mange har latt seg underholde av i tiden etterpå. Å spå fremtiden er ikke lett, men at digitalisering er viktig, og at oppvoksende generasjoner er mer og mer digitale, hersker det ingen tvil om.
At kravet til effektivitet er økende og at antall timer i døgnet ikke lar seg endre, vil medføre at verktøy og digitale løsninger som kan hjelpe oss bør bli møtt med nysgjerrighet og interesse.
Alle vil bli påvirket, mange bransjer og arbeidsprosesser er allerede sterkt berørt av den digitale utviklingen.
Omstillingevne og endringsvillighet er elementært i tiden fremover.
Anbefalinger: