Enten vi snakker om inbound marketing, innholdsmarkedsføring (Content Marketing) eller søkemotoroptimalisering, så er bloggen et av dine viktigste verktøy for å skaffe virksomheten din flere og bedre leads. Det er imidlertid svært få som tar seg tid til å blogge. Slik jeg ser det er det en hovedgrunn til dette: Blogging krever ressurser og er tidkrevende.
Men kanskje nettopp derfor bør du vurdere å blogge! Med bloggen har du en unik mulighet til å skille deg ut og bygge tillit og autoritet i akkurat din bransje. Bloggen er et kraftig medium hvor du får din egen nyhetskanal. Du bestemmer selv hva du vil legge ut av informasjon. Som ekspert innen ditt fagområde har du faktisk en egen arena hvor du blir din egen nyhetssjef. Med dette som bakteppe er det nesten utrolig at ikke flere ser hvilke muligheter som ligger i det å blogge jevnlig.
Men det er med bloggen som ellers, du må nå frem til ditt publikum. Hvis ingen finner bloggen din så legger du ned masse arbeid uten å få noe igjen. I denne artikkelen gir vi deg 5 tips til hvordan du kan lykkes med bloggen din og hvordan bruke bloggen til å generere rykende ferske leads til virksomheten din.
Vet du hvem dine ideelle kunder er? Tradisjonelt har markedsføring handlet om å segmentere markedet i ulike målgrupper. Dette er vel og bra. Men vi trenger samtidig å vite hvem den typiske kjøperen av våre produkter eller tjenester er. Vi selger og markedsfører oss til individer, til mennesker. En buyer persona er en semifiktiv representant for din kjøpegruppe. Mest sannsynlig vil du finne ut at du har to, tre eller flere personas som best beskriver hvem dine kunder er. For å skaffe oss denne informasjonen bruker vi alle tilgjengelige data og kilder. Eksempelvis er det smart å intervjue et utvalg av dine eksisterende kunder.
Typiske eksempler på spørsmål vi ønsker besvart er:
Å finne frem til gode og velfunderte personas tar tid og er en kontinuerlig prosess. Det som er viktig er at du har dine personas i tankene hver gang du skriver innhold og blogginnlegg. Dette gjør det enkelt å bruke riktig språk og velge ord og uttrykk som kjennetegner akkurat denne personasen. Målet er selvfølgelig å gjøre det enklere for oss å spisse budskapet når vi skriver.
I tillegg til å vite hvem du skriver for, må du ha et aktivt forhold til hvor i kjøpsreisen dine potensielle kunder befinner seg. De vil typisk søke etter ulik informasjon etter hvor de befinner seg i kjøpsprosessen. Vi kan skille mellom tre faser:
Finn ut hvilken informasjon som passer best i de ulike fasene. I bevistgjøringsfasen har man akkurat blitt klar over et nytt behov eller ønske. Veldig ofte gjør man da konkrete søk på Google. I vurderingsfasen ønsker de å skaffe seg informasjon om de ulike valgmulighetene som finnes, samt hvilke leverandører som finnes på markedet. Deretter står de foran den endelige beslutningen.
Typisk vil vi skrive flest blogginnlegg som egner seg for de som befinner seg tidlig i kjøpsprosessen. Målet er økt trafikk til våre websider, samt å konvertere disse til leads. Men vi vet at det stopper ikke der. Vi ønsker å bearbeide leads til reelle kunder og amassadører for vår virksomhet. Derfor bør vi også skrive innlegg som retter seg mot kunder i beslutningsfasen.
Vil du ha 3 grunner til hvorfor salg bør starte med blogging? Les her >>
Før du begynner å skrive noe som helst bør du gjøre grundig analyse av hvilke ord og søkefraser dine potensielle kunder søker på. Dine potensielle kunder bruker søkemotorer som Google flittig. I tilfeller der vi gjennomfører kjøp av en viss størrelse viser undersøkelser at så mye som 70 % av kjøpsprosessen er unnagjort før vi i det hele tatt vurderer å ta kontakt med en selger. Og den selgeren er kanskje deg eller noen andre i din organisasjon. Derfor må vi sørge for at du blir funnet av de riktige kundene og at du havner på første side i det konkret søk, dvs blant de 10 øverste. (Svært få gidder å navigere seg til side 2).
SEO er komplisert, men for å forenkle det litt, kan vi si at Google prioriterer følgende:
I tillegg må vi sørge for at overskrifter, URL'er, metabeskrivelse osv tilfredsstiller Google sine krav til SEO. Tar du bloggen din alvorlig så må du ha en gjennomtenkt SEO strategi.
Blogg - Vi har allerede vært innom hvor viktig det er å skrive relevant innhold av høy kvalitet innen ditt fagområde. Google og andre søkemotorer er meget avanserte og klarer å skille godt fra dårlig innhold. Du klarer rett og slett ikke å lure Google sine algoritmer.
Les også hvordan du kan generere flere leads med innholdsmarkedsføring >>>
Målet med bloggen er å konvertere flest mulig besøkende til leads. Så hvordan foregår egentlig denne prosessen? Vi må ha kontroll på følgende:
Nå har vi dermed den informasjonen vi trenger for å spore og følge med på hvordan leadet kommuniserer med oss og hvordan de navigerer rundt på våre websider. Hvilke blogginnlegg og nyhetsbrev leser de, hva laster de ned av informasjon og hvilke produkter og tjenester er de mest opptatt av. Etter hvert vil et markedskvalifisert lead (MQL) bli til et salgskvalifisert lead (SQL), og vi velger å sende det videre til salgsavdelingen. Eller hvis du er eier og gründer i egen bedrift, er det på tide å kontakte leadet for å se hvordan du kan bearbeide denne videre frem til en kjøpsbeslutning.
Er du klar for å ta blogging på alvor? Hvis du imidlertid fortsatt trenger et lite spark bak, hjelper vi deg gjerne i gang. Du kan bestille en workshop med oss her!