Hva er en landingsside?


Landingssider er helt essensielt når det kommer til inbound marketing:

 

I inbound marketing fokuserer vi på å tiltrekke oss flest mulig besøkende til våre hjemmesider. Det gjør vi ved hjelp av blogging, søkemotoroptimalisering, nøkkelordanalyse og aktiv bruk av sosiale medier. Men det er ikke nok å få mange til å besøke hjemmesidene våre hvis vi ikke klarer å konvertere dem til leads og kunder. Vi må tilby interessant innhold som besøkende ønsker å laste ned i bytte mot informasjon. Først da blir den besøkende et lead. Får å få til det trenger vi en dedikert landingsside. Så hva er en landingsside? Nedenfor gir jeg en rask innføring i hva landingssider er. I et senere blogginnlegg vil jeg fokusere på hvordan man helt konkret går frem for å bygge en landingsside som konverterer maksimalt.

Nedenfor ser vi nærmere på:

  • Hva er en landingsside og hva er bakgrunen for at vi benytter dem?
  • Vi snakker om to typer landingssider. Hva er forskjellen?
  • Landingssider vs hjemmesider? 
  • Eksempler på hva vi kan bruke landingssider til

 

Hva er en landingsside?

Fotolia_68537522_S_1.png

En landingsside er kort og godt den siden noen lander på når de besøker ditt webområde. Kilden kan være en annonse i sosiale medier, kjøpt annonse på Google, organisk søk (Google finner din landingsside som mest relevant i forhold til et gitt søkeord eller frase - fortjent oppmerksomhet), eller kilden kan komme fra en call-to-Action på et av dine blogginnlegg. Kilden kan i utganspunktet komme fra hvor som helst.

Et eksempel:

Tenk deg at du ser en annonse for en ny bilmodell, la oss si Ford Mondeo med firehjulstrekk, som akkurat har kommet i butikkene. De frister med en uforpliktende prøvekjøring. Wow, høres jo bra ut. Og du vurderer faktisk å bytte bil i nærmeste fremtid. Kilden kan være hvor som helst, men du klikker på annonsen og havner på bilbutikkens hjemmeside. Det er over holdet ingen samsvar mellom annonsen og den siden du havner på. Du begynner å navigere rundt på siden men roter deg fort bort i en jungel av annen informasjon og ulike menyer. Du går deg bort, mister oversikten. Du finner ikke et eneste sted du kan melde din interesse. Telefonen ringer, og vips, du er borte. 

Dette er desverre et typisk scenario. Det finnes hederlige unntak, men det sørgelige faktum er at svært få norske bedrifter har tatt i bruk dedikerte landingssider i markedsføringen. Det er i beste fall sløsing med ressurser. Hva vet man egentlig om de som klikker på en annonse? Ingen ting antagelig. Hvordan ser man effekten av en annonse? Hva er ROI? Faktum er at vi vet ikke. Det hjelper ikke at mange klikker på annonsen,hvis vi ikke vet hvem de er. Heldigvis har vi landingssider som kan hjelpe oss.

En landingsside ligger ofte på en underside eller et subdomene og er atskilt fra de ordinære hjemmesidene. Hjemmesiden er ofte full av informasjon om selskapet, om produkter og tjenester, kontaktsider og består gjerne av en hovedmeny og sekundær-menyer som lar den besøkende navigere rundt på sidene. Dette er vel og bra, men leder ikke til noen konkret handling. En landingsside derimot fokuserer på et - og kun et - budskap av gangen. Vi har skrellet bort all unødig støy som tar fokus bort fra budskapet. 

La oss slå fast med en gang:

Alle markedskampanjer bør ha en dedikert landingsside! Punktum finale! 

To typer landingssider

Det er to ulike hovedmotiver for hvorfor vi etablerer en landingsside for en ny kampanje. Det er viktig å etablere en forståelse for dette siden vi i inbound marketing metoden kun snakker om landingssider for leadgenerering. Effekt Digital samarbeider med Unbounce, og da bruker man to begreper for å beskrive landingssider:

  • LEADGENERERING - skaffe leads som du kan bearbeide og markedsføre produkter og tjenester til i fremtiden (Inbound marketing)
  • OPPVARMING (Click trough) - varme opp potensielle kunder som du skal selge et produkt eller tjeneste til før du sender dem videre ned i salgstrakta 

"Click through" har en klar og tydelig "Call to Action" som tar deg videre til en ønsket side og oppfordring til en konkret handling. Perfekt hvis du skal selge et produkt eller en tjeneste på nettet. Brukes blant annet av nettbutikker når de kjører en kampanje og passer best ved midre kjøp hvor kundereisen fra bevistgjøring frem til beslutning er kort. Kjøperen bruker kort tid på å bestemme seg. I stedet for å sende den besøkende rett til produktsiden velger vi å gi kunden fordeler i form av tilleggsinformasjon. Bruk rabattkoden "SUPERSOMMER16", for 16% rabatt hele sommeren 2016. 

Når vi snakker om inbound marketing er det imidlertid "lead gen" - leadgenererende landingssider vi fokuserer på. Målet er å hente inn opplysninger via et formular, som eksempelvis navn og minimum en e-mail adresse. For å få til dette må vi gjøre en byttehandel. Vi tilbyr et eller annet av verdi, en ebok, invitasjon til et webinar, en presentasjonsvideo eller annet premium innhold, mot at vi får opplysniger fra kunden. Konverteringen skjer i det øyeblikket vi får en e-post adresse. Vi har da fått et nytt lead. Målet er at vi kan bearbeide dette leadet videre gjennom kundereisen / kjøpsprosessen. Vi ønsker å hjelpe kunden gjennom bevistgjøringfasen, vurderingsfasen og til slutt beslutningsfasen, ofte kalt "the buyers journey".

Hvilken forskjell utgjør landingssider vs hjemmesider?

Som vi så ovenfor, en tradisjonell hjemmeside har til hensikt å informere på et generelt grunnlag om bedriften og virksomheten du representerer. Den inspirerer leseren til å finne ut litt mer om virksomheten og de ulike tjenestene og produktene virksomheten din tilbyr. En hjemmeside består av mange linker til andre interne sider på websidene. Hver link representerer en lekkasje som hindrer en konkret konvertering. Og som vi så i forrige avsnitt: Vårt endelige mål er å konvertere den besøkende til et lead vi kan bearbeide videre i kjøpsreisen. 

Så hvor stor er lekkasjen?

En dedikert landingsside har kun ett hovedbudskap og en Call-to-Action (CTA). En hjemmeside med 50 linker har en "oppmerksomhetsrate" på 2 %. En landingsside med ett - 1 - budskap og en CTA har tilsvarende en rate på 100 %. Det handler kort og godt om å få flest mulig til å utføre ønsket handling. Vi gir ikke andre alternativer! Dette øker konverteringen dramatisk...hvis du gjør det riktig. 

Hva er konverteringsraten?

Konverteringsraten er rett og slett bare en prosentandel av de besøkende som utfører ønsket handling. Vi anbefaler i denne sammenheng å A / B - teste alle landingssider. Og hva mener vi så med A / B testing? Ja, se det, det kommer vi faktisk tilbake til i neste blogginnlegg om landingssider. Men jeg kan røpe allerede nå at det handler om å sette opp ulike varianter av den samme landingssiden, for å teste hva som fungerer best. A /B testing er svært viktig for å danne oss et bilde av hva som fungerer best.

Eksempler på hva vi bruker landingssider til

Vi innhenter informasjon og personlige opplysninger i bytte mot:

  • Rapporter / whitepapers med fakta om analyser og statistikk
  • E-bøker
  • Podcasts
  • Registrering til seminarer / webinarer / events
  • Videopresentasjoner og slides presentasjoner
  • Fri konsultasjon - Ja takk, jeg ønsker å bli kontaktet for et uforpliktende møte
  • E-kurs eller mini kurs

Dette er kun eksempler, men det gir deg en liten pekepinn på hva som er mulig. 


Så for å repetere litt:

Neste gang du starter en kampanje, bruk landingsside og tenk grundig gjennom hva du vil at kunden skal gjøre. Hvilken konkret handling er du ute etter? Deretter bygger du landingssiden med dette formålet i sikte. Målet er å fjerne all unødig støy og kun fokusere på budskapet. Deretter kan vi enkelt måle det vi kaller for konverteringsraten. Vi tester og forbedrer landingssiden kontinuerlig med tanke på å forbedre konverteringsraten, som er den enkleste måten å måle hvor godt landingssiden vår gjør det.

Det er viktig å være klar over at landingssider ikke erstatter dine ordinære hjemmesider på noen som helst måte. De er et suplement med et eneste formål, nemlig å konvertere besøkende til leads. 

I neste innlegg om landingssider går vi nærmere inn på det tekniske og hvordan vi faktisk bygger en landingsside:

  • En landingssides anatomi
  • Call-to-Actions (CTA)
  • Formularer / skjemaer
  • Verktøy og programvare

  tips og triks for hvordan skaffe flere leads

Tilbake til bloggen