Konverteringsoptimalisering med dedikerte landingssider
Beklager å si det, men dine hjemmesider duger antageligvis ikke når det kommer til å konvertere besøkende til leads og kunder. En gjennomgang av et tilfeldig utvalg norske hjemmesider vil bekrefte dette. Selvfølgelig finnes det hederlige unntak. Men la oss være ærlige. Mange av dagens markedssjefer duger rett og slett ikke når det kommer til det å utnytte digitale kanaler i sitt fulle monn.
Markedsavdelingen blir ikke målt på ROMI (Return On Marketing Investments). Hva genererer egentlig markedavdelingen av inntekter sammenlignet med hva de investerer? Mange er gode på å bygge merkevare, ingen tvil om det. Branding er vel og bra, men klarer vi å måle hva dette genererer av inntekter for virksomheten? Nei, dette blir i beste fall kvalifisert synsing.
Mitt budskap i dette innlegget er at markedsavdelingen må se på hvor mange leads og kunder de klarer å generere i løpet av en gitt periode. Dette må tallfestes og måles på samme måten som salg blir målt på hva de leverer av resultater. Et viktig verktøy i denne sammenhengen er aktiv bruk av landingssider. Konverteringsoptimalisering med dedikerte landingssider fungerer! Punktum. Derfor vil jeg derfor slå et slag for landingssiden og oppfordre alle som tar digital markedsføring på alvor om å skjerpe seg. Ta i bruk landingssider nå!
Du kan lese mer om hvordan marked og salg bør jobbe bedre sammen her >>>
Jeg har tidligere skrevet konkret om hva en landingsside er. Du kan lese mer om hva en landingsside er her.
Så hva er konverteringsoptimalisering?
Det er to måter vi kan skaffe flere leads på gjennom digitale kanaler.
- Øke antall besøkende til våre hjemmesider
- Øke konverteringsraten
Økt trafikk - Gitt at konverteringsraten er konstant må vi øke antall besøkende til våre hjemmesider. Dette kan vi gjøre med å skrive bedre og relevant innhold, blogge aktivt og jobbe med blant annet søkemotoroptimalisering (SEO).
Økt konverteringsrate - Det holder ikke å bare øke trafikken inn til våre hjemmesider, hvis det ikke resulterer i flere leads og i siste ende, flere salg. Vi må derfor øke konverteringsraten i tillegg. Vi må bli mer kostnadseffektive og senke anskaffelseskostnaden. Det er her dedikerte landingssider kommer inn i bildet.
Dedikerte landingssider har den store fordelen at den kun fokuserer på et budskap av gangen. Ved å styre trafikk fra bloggen, sosiale medier og andre kanaler inn til en dedikert landingsside, så har vi lagt grunnlaget for å konvertere flere besøkende til leads. Vi tilbyr de besøkende premium innhold mot at de legger igjen eksempelvis navn og e-post adresse. Og, vipps, vi har et nytt lead i vår database. Premium innhold kan være en e-bok, en spennende video, invitasjon til et frokostseminar eller en gratis konsultasjon. Poenget er at i dette øyeblikket har vi skaffet oss en potensiell kunde. Vi skyter ikke lenger i blinde, men tiltrekker oss heller aktive kjøpere som faktisk er interesserte i våre produkter og tjenester.
Konvertering handler om tall
Det fine med digital markedsføring er at vi kan måle, analysere og forbedre alt vi holder på med. Det handler om performance. Sånn er det selvfølgelig med konverteringsoptimalisering og landingssider også. Et godt måleparameter vi kan starte med er anskaffelseskosten. Hva koster det å skaffe oss en ny kunde. La oss eksemplifisere med noen tall.
Som du ser, høyere konverteringsrate senker anskaffelseskostnaden. Vi oppnår like mange kunder til en lavere pris. Ved å doble trafikken til våre hjemmesider vil anskaffelseskostnaden forbli kr 500,- for hver ny kunde vi får ombord. Hvis vi derimot dobler konverteringsraten halverer vi anskaffelseskostnaden. Så i stedet for ensidig fokusere på økt trafikk til hjemmesidene, bør du legge større vekt på konverteringsraten. Dette betyr i bunn og grunn at du må jobbe smartere og mer effektivt. Her er landingssider ditt sterkeste våpen. Landingssider fokuserer som sagt på kun ett -1- budskap av gangen, d.v.s. du må spisse budskapet og tilby innhold av høy kvalitet for å sikre konvertering. Hvis du i tillegg kombinerer disse (dobler trafikken og konverteringsraten samtidig), vil du skaffe 160 nye kunder i samme periode med en anskaffelseskostnad på kr 250,-
Analyser og skaff deg oversikt nå
Hvis du ikke vet hvordan dine landingssider presterer, blir det vanskelig å gjøre forbedringer. Du trenger fakta å styre etter. Derfor analyserer vi og skaffer oss relevante data for å lettere iverksette endringer. I denne sammenhengen er det viktig å gjøre endringer og A/B-teste (splitteste) de ulike elementene på landingssidene. Hemmeligheten er å teste en og en ting av gangen. Du kan teste calls-to-action, formularer, fargevalg overskrifter og tekst. På den måten vi du hele tiden se hva som fungerer best. A/B testing betyr at du lager to eller flere versjoner av en landingsside og vekter eksempelvis 50 / 50. Da vil du hele tiden ha en "Champion", som du kan utfordre ved å bytte og legge ut nye versjoner. Dette er en kontinuerlig prosess - og det er ikke minst en lønnsom prosess.
Oversikt over kilder - Hvor kommer kundene fra?
En annen stor fordel med landingssider er at du har full kontroll på hvor dine leads og kunder kommer fra. Alle som havner på din landingsside kommer fra en unik kilde. Dette kan være:
- Organisk søk (fortjent oppmerksomhet)
- Betalt søk (Google AdWords)
- Sosiale medier (facebook, LinkedIn, twitter)
- Nyhetsbrev
- Digital annonser
Kan du med hånda på hjertet si at du har kontroll på dette i dag? Helt supert hvis du har det. Hvis ikke, må du ta tak så fort som mulig. Dette er og blir utrolig viktig, for å vite hvilke kilder som genererer flest leads og kunder i andre enden. Digital markedsføring handler om å justere og teste ulike kanaler og medier opp mot hverandre og legge inn flere kroner der hvor det gir mest igjen. Det vi ser i dag at svært mange markedssjefer bommer og ikke har kontroll på hva de får igjen på sine markedsinvesteringer. Hvis du ønsker flere tips rundt markedsinvesteringer, anbefaler jeg at du leser min kollega Helene sine 8 tips til hvordan du kan få mest igjen for dine markedsinvesteringer her.
Velg riktig verktøy
For å lage landingssider finnes det mange bra alternativer. Listen er lang, men her følger to av mine personlige favoritter.
HubSpot: Hvis du bruker et "All in One" inbound marketing verktøy som HubSpot, har du landingssider og analysemuligheter integrert som en del av løsningen. Inbound marketing er digital markedsføring satt i system, og kanskje den mest effektive måten å skaffe økt trafikk, flere leads og kunder til virksomheten din på.
Unbounce: Unbounce lar deg bygge, publisere og analysere landingssider uten å være programmerer selv. Unbounce har kun et fokus, og det er å lage landingssider som øker konverteringsraten. Unbounce gir deg premium design, og tilbyr templates du kan bruke som utgangspunkt for din egen landingsside.
Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker mer informasjon om hvordan du kan komme i gang med disse verktøyene.
Oppfordring
Vi har sett at anskaffelseskostnaden går ned med økt konverteringsrate. Innhold, kvalitet og tydelig budskap er alfa omega for å få til dette. Derfor er min oppfordring at alle markedskampanjer skal inneholde minst en landingsside. Ja, du hørte riktig. Det er ingen grunn til å la være, og du har alt å vinne på å ta konverteringsoptimalisering med dedikerte landingssider på alvor.
Vi har bare skrapt litt på overlaten av hva som er mulig i forhold til konverteringsoptimalisering. Hvis du virkelig ønsker å "booste" din konverteringsrate tar vi gjerne en prat med deg. Du kan kontakte oss her!