Komme i gang med Inbound marketing for gründere og småbedrifter?


Leadin_Inbound_for_grundere_2.jpg

Blogging, nyhetsbrev, landingssider, konverteringsoptimalisering, content marketing...Høres dette kjent ut? 

Hvis du ikke helt klarer å svare bekreftende her, så bør du absolutt fortsette å lese videre. Du har kanskje hørt om inbound marketing, men tenker kanskje at det kan da umulig være noe for oss. Det er altfor kostbart eller for tidkrevende å implementere. Du har rett og slett ikke ressurser til å bruke på denslags. Forståelig nok. Å være gründer eller leder for en liten bedrift er knallhardt arbeid. Fra morran til kvelds. Det vet jeg alt om. 

Saken er imidlertid den at det kan lønne seg å implementere inbound marketing i stedet for å fortsette å plage dine potensielle kunder med tradisjonell markedsføring som DM'er, annonser i lokalavisa eller kalde telefoner. Forstyrrende markedsføring kaller vi det.

Du har kanskje gått med tanker om å ansette en selger for å få fart på salget. Det kan fort bli veldig dyrt. Med inbound marketing gir vi deg reelle alternative metoder og verktøy til hvordan du kan tiltrekke deg flere leads og kunder. Og det trenger ikke å koste skjorta.



Her gir vi deg gode råd og tips for hvordan komme i gang med Inbound marketing for gründere og småbedrifter.

Verktøy som HubSpot, Marketo eller Eloqua er defintivt ikke for alle. Dette er kraftige verktøy som fort kan bli dyrt for mindre bedrifter og gründere i oppstartsfasen med begrensede ressurser. Selv bruker vi, og er samtidig forhandler av, HubSpot, som tilbyr oss "alt i en" pakke. Det er selvfølgelig mange fordeler med å samle alle disipliner innen digital markedsføring i en sømløs pakke. Men fortvil ikke. Med enkle og tilgjengelige verktøy så kan du sette i gang med å implemtentere effektive metoder for å skaffe flere leads og kunder til din virksomhet. 

Hva er inbound marketing metoden?

Inbound marketing er en metode og prosess som retter seg mot aktive kjøpere. I stedet for skyte i blinde, ønsker vi at kundene finner oss. Prosessen kan beskrives som følger:

  • Tiltrekke flere besøkende til dine websider
  • Konvertere besøkende til leads
  • Bearbeide og konvertere leads til betalende kunder
  • Begeistre og bearbeide eksisterende kunder til å bli ambassadører for virksomheten

Inbound_vs_Outbound_2.jpg

Et par grunnelementer:

Buyer persona:

Det første du bør starte med når du aktivt skal begynne å jobbe med inbound marketing er å etablere en eller flere personas (Buyer Persona). Personas er semifiktive representanter for hvem dine kunder er. Finn ut mest mulig om dine kjøpergrupper ved å analysere dine eksisterende kunder. Hva jobber de med, hvordan skaffer de seg informasjon, hvilke sosiale medier er de aktive på? Hvilke utfordringer har de på jobben og hvordan søker de å løse dette? Hva tjener husstanden, hvor mange barn har dem og er de gift. 

Siden Make my persona hjelper deg til å generere personas >>

Buying journey:

Det andre du bør tenke på er hvordan kjøpsprosessen (Buyers Journey) ser ut. Vi kan dele inn kjøpsprosessen i tre hovedfaser:

  • Oppmerksomhetsfasen (Man begynner å søke etter et tema)
  • Vurderingsfasen (Man leter etter informasjon om hvordan løse et problem)
  • Beslutningsfasen (Man bestemmer seg for et konkret produkt, tjeneste og leverandør)

Når du har dette på plass er det lettere å målrette dine aktiviteter. Nedenfor følger metoder og programvare du kan benytte:

Blogging (Wordpress)

Det første vi anbefaler er at du blogger. Dette er den beste måten å tiltrekke besøkende til dine hjemmesider. Blogging tar tid, men vil betale seg i lengden. Sansynligvis har du en webside allerede. Uansett trenger du en plattform for å blogge, og Wordpress er etter min mening det beste alternativet. Hvis du ikke har dine websider på Wordpress, kan du enkelt istallere wordpress på et subdomene (blogg.dittdomene.no). Hør med din webutvikler eller webhost hvordan dette gjøres om du ikke kan det selv. 

Landingssider (Unbounce)

Alle blogginnlegg bør innholde Calls-to-Actions (handlingsknapper), som tar sikte på å rute deg videre til en landingsside. En landingsside er som navnet tilsier en dedikert side du lander på etter å ha klikket på en lenke fra en bloggartikkel, en facebookannonse, digital bannerannonse o.l. Landingssiden har kun et budskap og et mål, nemlig å konvertere den besøkende til et konkret lead. Vi tilbyr noe av verdi (premium innhold) mot at vi får minimum navn og e-post adresse i bytte (via et formular som den besøkende må fylle ut), slik at vi kan bearbeide de videre og følge med på hvordan de kommuniserer og samhandler med oss. Vi ønsker å vite hvordan de navigerer rundt på våre hjemmesider, hvilke videoer de ser, og hvilke produkter og tjenester de er mest interessert i.

Landingssider_EFFEKT_1.png

Det finnes mange gode verktøy på markedet for å lage landingssider. I Effekt Digital mener vi konverteringsoptimalisering er helt essensielt for å lykkes med digital markedsføring, så det kan være smart å investere litt her. Selv er vi forhandler av Unbounce og kan anbefale dette verktøyet på det varmeste. Hør med oss hvis du ønsker mere informasjon.

Premium innhold (Powerpoint)

Premium innhold kan være et whitepaper, en e-bok, eller en presentasjonsvideo som den besøkende får tilgang til etter konvertering.

Å lage eksempelvis en e-bok trenger ikke nødvendigvis være en stor jobb. Du kan bruke powerpoint til å lage en presentajson om det du kan aller best. Det er din business det handler om og ditt fagområde. Du sitter på kunnskap som andre vil vite mer om. Gjør det enkelt og tenk ut noe som du ut fra erfaring mener er interessant for potensielle kunder å lese om. Deretter er det bare å lagre dokumentet som en PDF, og laste den opp på en egen side på domenet ditt. 

Du kan lese mer om hvordan generere flere leads med innholdsmarkedsføring her >>

Søkemotoroptimalisering (Yoast SEO)

Denne kommer du ikke utenom. Igjen, bruker du wordpress, så anbefaler vi på det sterkeste en plugin som heter Yoast SEO. Denne er helt gratis, og gjør det enkelt å komme i gang. Dette betyr ikke nødvendigvis at SEO er enkelt. Søkemotoroptimalisering er et fag, og det kan lønne seg å skaffe hjelp yil å etablere en gjennomtenkt strategi. Når du blogger er poenget å tiltrekke flest mulig lesere. Kampen står om å bli synlig og rangere høyt i Google og andre søkemotorer. Da må du vite hvilke søkeord og søkefraser du ønsker å rangere høyt på. Målet er å havne på første siden (10 øverste) i Google organisk søk. Nøkkelord analyse, strukturert innhold, intern og ekstern lenking er stikkord for å lykkes med SEO.

Contact Management og inbound marketing (Leadin)

Ok, så du har lykkes med å konvertere besøkende til leads. Men hva skjer etterpå? Hvordan skal du holde styr på hvem som foretar seg hva? Du ønsker å vite hvordan dine kontakter og leads navigerer rundt på dine websider og samhandler med din virksomhet. Hele poenget er at du skal kunne tilpasse kommunikasjon og informasjon i den hensikt å bearbeide leads videre gjennom kjøpsprosessen og nedover i salgstrakta. Her kommer Leadin inn i bilde. 

Leadin_contacts_Hans.jpg

Leadin er en del av HubSpot og helt gratis. Ja, du hørte riktig. Og igjen, bruker du Wordpress, så har de en fiks ferdig plugin du kan installere og som gjør det superenkelt å følge med på all aktivitet dine kontakter og leads foretar seg. Leadin har følgende egenskaper:

  • Formularer eller "Optin"-skjemaer for å konvertere leads
  • Contact Management som holder styr på dine kontakter
  • Analyse verktøy som blant annet gir deg oversikt over hvilke trafikkilder som gir størst konvertering
  • Integrasjoner mot MailChimp og andre markedsføringsverktøy.
  • Integrerer også enkelt med CMS som Wordpress og Unbounce som nevnt over

Leadin gir deg altså verdifull innsikt og data som du kan bruke aktivt når du kommuniserer med hvert enkelt lead. Hva betyr det i praksis? Du kan nå følge med på potenielle kunder og observere hvordan enkelte leads beveger seg over i vurderings og beslutningsfasen i kjøpsprosessen. Disse er ute etter annen type informasjon og krever derfor en litt annen tilnærmning. Du ser at enkelte leads stadig vekk returnerer til de samme sidene og frekventerer enkelte produkt- og prisspesifikke sider oftere enn andre. Dette er unik informasjon som du bør bruke for alt det er verdt. Du bør kanskje vurdere å ta direkte kontakt og avtale et møte. 

Vi kan bare anbefale Leadin på det varmeste og noe du bør vurdere å implementere med en gang, hvis du ønsker å begynne med inbound marketing. Ta gjerne kontakt med oss hvis du trenger hjelp til å komme i gang.

Nyhetsbrev og marketing automation (MailChimp)

Nyhetsbrev høres kanskje gammeldags ut, men er en av de meste effektive metodene å nå ut til potensielle kunder på. Vi har allerede nevnt MailChimp. som er et utmerket verktøy og gratis å komme i gang med. Det finnes en mengde forskjellige verktøy du kan bruke her og det er rimelig å komme i gang med.

Hvis du virkelig ønsker å ta marketing automation på alvor, og uten at det koster skjorta, kan vi varmt anbefale et verktøy som Drip, men det er tema for et eget blogginnlegg, så vi lar det ligge for nå.

Sosiale medier (facebook, LinkedIn, Twitter, Google+)

Du kommer ikke utenom sosiale medier i dag. Det er gratis å registrere konto i ulike sosial medier og du bør ha en strategi for hvordan du ønsker å fremstå og bruke sosiale medier i din virksomhet. Du kan bruke sosiale medier til å:

  • Lytte til hva som blir sagt i din bransje, om din bedrift, og om produkter og tjenester 
  • Delta aktivt i diskusjoner og meld deg inn i grupper som angår din bransje
  • Publisere og distribuere blogginnlegg, videoer og annet innhold du lager
  • Promotere innhold

Dine kontakter, leads og kunder er på sosiale medier. Derfor må du også være der. Du bruker tid og ressurser på å lage premium innhold og skrive på bloggen din. Da vil du også at innholdet skal nå ut til flest mulig lesere. 

Til slutt: Sett av nok tid

Over har jeg tatt for meg noen få enkle verktøy for å å hjelpe deg å komme i gang med digital markedsføring. Uansett hvilke verktøy du velger må du imidlertid regne med å sette av en god del tid. Blogging og innholdsmarkedsføring kommer definitivt ikke av seg selv. Inbound marketing handler i stor grad om å gjøre seg fortjent til den oppmerksomheten du får gjennom å dele av din erfaring og kompetanse. Du bygger autoritet i egen bransje og blir en aktør som andre anbefaler videre. 

Effekt Digital har erfaring med alle verktøyene over. Trenger du hjelp til å komme i gang kan vi også bidra med å lage relevant innhold, noe vi ofte opplever er den vanskeligste terskelen å komme over. Lykke til med satsningen!


 tips og triks for hvordan skaffe flere leads


 

Tilbake til bloggen