Hvorfor er en landingsside viktig? Her gir vi deg 6 gode grunner.

Dedikerte landingssider.jpg

Hvorfor er en landingsside viktig? Du lurer kanskje på hvorfor du skal bruke tid på å lage separate, dedikerte sider som besøkende havner på når de klikker på en call-to-action? Når alt kommer til alt, så er det jo forholdsvis tidkrevende å lage landingssider, og du vil trenge flere av dem i tillegg for å optimalisere alle kampanjer du kjører til enhver tid. Da er det fristende å tenke at, hmm, kanskje er det tross alt ikke så viktig allikevel. Jeg kan helt sikkert klare meg uten. I så fall bør du tenke deg om en gang til.

Faktum er at dedikerte landingssider er uunnværlig når det kommer til inbound marketing. Hvis du ønsker å skaffe mange nye og varme leads er det ingen vei utenom.

Hvorfor er en landingsside viktig? Nedenfor følger 6 gode grunner som du bør tenke gjennom før du går i gang med din neste kampanje.

1. Generere flere leads

I utgangspunktet har dine websider har to mål. Å generere trafikk og konvertere flere leads. Så for å skaffe flere leads bør du som markedsfører for det første fokusere på å øke trafikken med relevant og spennende innhold som rangerer høyt i Google og andre søkemotorer. For å få til dette har du en fagblogg og jobber aktivt med søkemotoroptimalisering (SEO). For det andre bør du fokusere på å øke konverteringsraten. Det vil si hvor mange av dine besøkende som utfører en ønsket handling. Jeg har i et tidligere innlegg om konverteringsoptimalisering forklart denne sammenhengen:

Konverteringsrate_eksempel.jpg

Landingssiden er helr klart helt elementært for å få til dette. Du kan lese innlegget konverteringsoptimalisering med dedikerte landingssider for mer informasjon.

Alle undersøkelser viser at kampanjer som sender besøkende til dedikerte landingssider genererer langt flere leads enn de som sendes rett til den ordinære hjemmesiden. Landingssiden er i sin reneste form den mest effektive måten å skaffe salgsavdelingen flere leads på. 

2. Samle inn opplysninger og demografiske data

Konvertering via en landingsside handler i bunn og grunn om å få de besøkende til å "betale" for det innholdet de er ute etter. Ofte handler det om muligheten til å laste ned interessant innhold, som du eller dine kolleger har brukt mye tid og energi på å lage. Vi tilbyr dette innholdet mot at vi får litt informasjon tilbake. Avhengig av hva du har laget av innhold vil du som minimum be om informasjon som navn og epost adresse. Hvis innholdet er av høy verdi vil du be om ytterligere informasjon som navn på bedrift, hvilken rolle vedkommende har i virksomheten og hva er den største utfordringen de ønsker å løse.

Demografiske data er også viktig for å segmentere markedet. Det hjelper oss å møte behov, ønsker og utfordringer med målrettet informasjon og kummunikasjon. Ikke minst vil salgsavdelingen sette pris på denne typen av informasjon og vil sette dem i stand til å målrette kommunikasjonen i deres møte med potensielle kunder. Inbound marketing er som skapt for at marked og salg kan jobbe tettere sammen i den hensikt å skaffe bedriften flere kunder.

Her kan du lese om hvordan marked og salg bør jobbe sammen >>

3. Spore data

Informasjon vi får fra landingssidene kan brukes til å aktivt spore data som hjelper deg å forstå hvor engasjerte dine kunder er. Du får opplysninger som hvor mange innholds-tilbud dine leads har lastet ned, om de har meldt seg på og deltatt på et webinar eller frokostseminar, om de åpner og leser nyhetsbrevene du sender ut og hvilke sider på hjemmesidene de frekventerer mest. Du får en tidslinje over alle aktivitetene som er gull verdt for deg når du eller en av dine selgere skal kommunisere med leadsene.

I tillegg gir landingssiden deg verdifulle data for å måle effekten av dine ulike kampanjer og hvor vellykkede de har vært. Du kan enkelt sammenligne data fra ulike tilbud og se hva som fungerer og ikke. Med A/B testing kan du også optimalisere en enkelt landingsside for å se hva som fungerer best.

Lurer du på hva A/B testing er kan du lese mer her.

4. Tar bort støy og forstyrrende elementer

Hvorfor er en landingsside viktig? Fordi den oppfordrer til en unik handling. Fordi den har kun ett - 1 - budskap. Hvis en av dine kampanjer eller en annonse sender dine besøkende til hjemmesiden har de plutselig mange alternativer å velge mellom. Allerede her vil din kampanje oppleve en høy fluktrate. Dine besøkende blir fort forvirret, og vil raskt forsvinne i jungelen av informasjon som ikke er relevant for dem.

Andre vil selvfølgelig finne bloggen din eller annen informasjon de er ute etter, men alt i alt så får du ikke kundene dine til å utføre en ønsket handling. Dette vil i beste fall forsinke konverteringsprosessen. Og det er negativt for din del.

Landingssiden tar bort alle forstyrrende elementer som sidekart, menyer og linker til andre sider. Dette reduserer støyen og kunden kan heller fokusere på å legge inn informasjon og laste ned ønsket innhold.

5. Tvinge besøkende til å foreta en bestemt handling

Mange av oss er ubesluttsomme når det kommer til å bestemme oss. Dette bør du som markedsfører eller bedriftseier ta hensyn til. Du må gjre det enkelt for dine potensielle kunder. Ikke komme med for mange alternativer. Landingssiden hjelper dine kunder til å ta et valg ved å eliminere bort alle forstyrrende elementer. Elementer som tar bort fokus fra ønsket handling. Der og da. En tydelig call-to-action som tydeliggjør og setter premissene for hva den besøkende kan forvente seg av nedlastbart innhold. Du får vite der og da om du har lykkes i å konvertere et nytt lead. Hva mer kan du ønske deg?

6. Teste og optimalisere

Akkurat som du kan analysere data fra dine landingssider, kan du teste, analysere og optimalisere selve landingssidene for størst mulig effekt. Du kan teste farger, tekst, overskrifter, bilder og spørsmåls formularer for å se hva som får besøkende til å konvertere eller hva som stopper dem fra det. Du kan bruke disse opplysningene til å optimalisere og forbedre de ulike elementene slik at du øker konverteringsraten.

Konklusjon:

Jeg håper disse 6 grunnene til hvorfor en landingsside er viktig kan få deg til å komme frem til den eneste riktige konklusjonen:

At alle kampanjer du kjører bør inneholde en tydelig og spesifikk landingsside med ett - og kun ett - budskap, for maksimal konverteringsrate og ønsket effekt.

Effekt Digital har til og med en egen hjemmeside for god web design og dedikerte landingssider. Hvorfor ikke ta en titt på effektsider.no og ta gjerne kontakt med oss hvis du vil vite mer. Lykke til!


New Call-to-action


 

Tilbake til bloggen