Softwarebransjen er moden for Inbound Marketing
Fungerer Inbound Marketing for softwarebransjen? Den mest vanlige innvendingen er at de ikke tror at potensielle og eksisterende kunder orienterer seg online, noe som nesten alltid er en stor feilvurdering.
Realiteten er at softwarebransjen er moden for Inbound Marketing, les hvorfor:
1. Kundene ER online!
B2B kjøpere er online. 93% av B2B kjøpere rapporterer at de bruker søkemotorer før en kjøpsbeslutning.
Disse kjøperne går online for å:
- Lære om markedsutviklingen og bransjepraksis
- Oppdage nye metoder for å løse et bestemt problem
- Adressere et prosjekt som skal utvikle eget selskap
2. 60-90% av salgsprosessen foregår før de vil snakke med en selger!
Den gjennomsnittlige kunden foretar mange søk og har tilegnet seg mye informasjon knyttet til de tjenestene han skal investere i før han ønsker å snakke med en selger.
Dette er totalt snudd på hodet i forhold til tidligere der møte med en salgsrepresentant var veien å gå for å holde seg oppdatert. Bruk av søkemotorer har økt betraktelig, nettopp derfor er synlighet på google ekstremt viktig i dag.
I tillegg brukes sosiale kanaler på en helt annen måte enn tidligere. Vi følger med på hva som skjer, vi leser bransjenyheter, vi deltar i ulike grupper og fora for å holde oss oppdatert.
3. Du kan presentere løsninger på kundenens utfordringer ved hjelp av GODT INNHOLD og via sosiale kanaler - som TILTREKKER kunder til deg!
Vi vet at potensielle kunder går online når de leter etter informasjon og svar. Ved å skape verdifullt innhold og utnytte sosiale medier kan du tiltrekke og engasjere potensielle kunder, og utvikle disse til å bli gode ambassadører for din virksomhet.
Lykkes du med å tiltrekke potensielle kunder til din virksomhet ved hjelp av innhold som har nytteverdi for leseren, er jobben som skal gjøres av din salgsavdeling langt enklere. De kan fokusere tiden sin på å snakke med de som allerede har vist interesse din virksomhet.
Oppfordring; les artikkelen; Forstå ditt publikum - så øker du dine muligheter med å lykkes.
4. Inbound Marketing er mer effektivt enn tradisjonell markedsføring
I dag vet vi at Inbound Marketing er mer effektivt enn tradisjonell markedsføring.
I gjennomsnitt erfarer virksomheter som benytter Inbound Marketing som valgt strategi, og gjør dette på en kvalitativ måte, følgende resultater:
- Over 4 ganger så mange månedlige besøkende på nettsiden etter 12 mnd.
- Konverterer 3 ganger så mange månedlige besøkende til leads etter 12 mnd.
- Sterkt forbedret kundelojalitet
- Inbound Marketing koster 62% mindre en tradisjonell markedsføring
- Sterkt forbedret ROI
Les Inbound Marketing ROI report 2016 her.
5. Andre i din bransje har gjort det!
Vi har eksempler å vise til som vi mer enn gjerne deler.
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hva dette kan innebære for din virksomhet.