Effekt Bloggen - En blogg om digital markedsføring og salg

10 spådommer om inbound marketing du bør tenke over

Skrevet av Maria | 16. mars 2018 09:41:25 Z

Hvis du jobber med markedsføring er sannsynligheten for at du i det minste har hørt om inbound marketing stor. Kanskje har du allerede tatt det i bruk eller planlegger å implementere inbound marketing i nærmeste fremdtid.

Inbound marketing og salg er i mange tilfeller den beste metoden for å tiltrekke leads og kunder til virksomheten din. Likevel går utviklingen i et forrykende tempo og ting endrer seg hele tiden. Under gir vi deg 10 spådommer om inbound marketing og hvordan vi ser for oss at inbound beveger seg fremover i 2018.

Er dy ny på inbound marketing?

Les mer her hva inbound marketing er og hvordan du kan komme i gang >>

1. Video er stort nå

Video er noe vi alle produserer og legger ut nesten daglig. Facebook, Snapchat og Instagram gjør det mulig å legge ut historiene våre (Stories), mens vi er på farten. Mulighetene er uendelige, og hvem som helst kan ta i bruk video som en effektiv kanal for å vise frem bedriften, produktene og tjenestene vi representerer.

Selv om flere og flere har begynt å ta i bruk video i sin markedsføring, er det likevel skremmende få som tør eller har kunnskap til å ta skrittet fullt ut. Ofte bunner dette i at man ikke har satt seg konkrete mål og lagd en egen strategi for videomarkedsføring.

Les våre 5 gode grunner til å starte med videomarkedsføring her >>

Video er imidlertid et så viktig medium i dag, at det vil straffe sg å ikke ta innover seg dette i 2018 og fremover. Kundene dine konsumerer enorme mengder video hver eneste dag, derfor bør du også ta din plass.

2. Brukerstyrt innhold

Som markedsførere produserer vi mer innhold enn noen gang tidligere. Grunnen er selvfølgelig fordi kundene forventer å finne informasjon der de er, på nettet og i sosiale medier. Stort sett alle kjøp starter online. Vi googler oss frem til mer informasjon.

Vi ser også at brukerne krever og forventer mer brukerstyrt innhold. Ved å legge til rette for bedre og økt kommunikasjon med dine kunder, sørger du for verktøy som gjør at de kan laste opp bilder, videoer og annet materiale du kan bruke når du lager innhold.

Brukerstyrt innhold vil definitivt bygge sterkere merkevare og etablere deg og bedriften din som en autoritet i bransjen. Det gjør at du hele tiden lytter aktivt til det markedet sier og spør om til enhver tid.

3. Chatbots tar over

Du har sikkert lagt merke til det. Flere og flere har tatt i bruk chat som en effektiv måte å kommunisere med kundene sine på når de er online på ulike nettsteder. Det som imidlertid kommer for fullt nå er såkalte chatbots, chatte-roboter som er programmert til å svare på spørsmål 24/7, uten at du er tilstede for å svare på spørsmål personlig.

Personlig tror jeg også chatbots etter hvert vil ta over for standardiserte formularer (innhenting av informasjon som navn og epost adresse) når vi skal konvertere besøkende til leads. Ettersom chatbot'en blir mer og mer intelligent og kan svare på flere av kundenes spørsmål, kan vi spørre om epost adressen, som igjen gir oss muligheten til å følge opp i etterkant med relevant innhold. Dette er markedsføring på kundens premisser, og er med på å knytte potensielle kunder til virksomheten din.

4. Økt bruk av personalisering

Dagens teknologi gjør det enkelt å personalisere innhold. Å sende ut eposter i bulk, uten noen form for personalisering, er ofte helt bortkastet og kan i verste tilfelle skade omdømmet til bedriften din.

I stedet har du muligheten til å bruke historikk og kunnskap om hver enkelt kunde til å kommunisere på et personlig plan. Og kundene elsker det. De føler at de blir hørt og vi tilpasser informasjon og innhold til det de ønsker.

Marketing automation gjør det mulig å skreddersy slik personalisering og jobber for deg 24 timer i døgnet, ofte uten at du trenger å løfte en finger.

5. PDF'en blir mindre viktig

Jo da, pdf'en lever fortsatt. Men hvor lenge? I det minste så tror jeg at lange e-bøker i pdf format er i ferd med å forsvinne.

Vi konsummerer så mye innhold hele tiden, at vi må prioritere hva vi bruker tiden på. Vi ønsker innhold vi kan konsummere raskt. Derfor går det mot at vi deler opp innhold i mindre, og lett konsumerbare, bolker. Vi legger kanskje inn en video-snutt, som på få minutter forklarer et produkt eller en tjeneste der og da, uten at kunden trenger å sette av mye tid for å få med seg innholdet.

Husk at du konkurrerer med veldig mange andre om kundens oppmerksomhet. Kanskje er det akkurat de 10 minuttene på t-banen eller trikken på vei hjem fra jobb, når en potensiell kunde søker etter akkurat ditt produkt, at det er avgjørende å treffe kunden. På kundens premisser. Den sjansen vil du ikke la gå fra deg.

6. Podcasten får større innflytelse

Podcast er et medium brukt av mange, men ikke neødvendigvis av inbound markedsførere. Selv om video er den kanalen som helt klart vil få størst innflytelse fremover, vil en podcast definitivt være et alternativ eller supplement for mange. Podcasten er eksempelvis perfekt i en intervjusammenheng eller i en litt løsere sammenheng hvor man diskuterer problemstillinger og utfrodringer.

Et medium som podcast bygger merkevare og autoritet for dere som har lyst til å fremstå som meningsbærere bransjen. Med podcast når du ut til potensielle eller eksisterende kunder enten de sitter i bilen, på flyet, på trikken eller bussen. You name it! Med en smarttelefon og ørepropper kan publikum lytte til din podcast hvor enn det måtte være.

En podcast er likevel tidkrevende og det er utrolig viktig å ha en klar målsetning med hva du ønsker å oppnå og deretter legge en strategi for gjennomføring. Det vil spare tid og frustrasjon.

7. Samspillet mellom marked og salg øker

Dette er en tydelig trend innen inbound marketing. Marked og salg sitter i samme båt og det endelige målet er å skaffe økt salg til bedriften.

Marked sin hovedppgave er å skaffe flere varme leads som salg kan følge opp og bearbeide videre til betalende kunder. Deretter handler det om i felleskap å begeistre eksisterende kunder til å bli de beste ambassadørene for bedriften din, og dets produkter og tjenester.

Dessverre er ikke dette alltid fasiten rundt i norske bedrifter. Marked og salg sitter på hver sin tue, og samarbeider ofte ikke i det hele tatt. De eneste som blir målt på resultater er selgerne, mens markedsavdelingen driver med sitt.

Dette er selvfølgelig helt meningsløst. Derfor anbefaler vi å skrive en SLA mellom marked og salg, som tydelig definerer hvor mange kvalifiserte leads marked skal generere ennenfor gitte tidsrom, og hvor mange kunder selgerne skal close av disse.

Det fine med marketing automation og inbound marketing er at alt kan måles, så her er det ingen som kan skjule seg bak at de ikke vet hvilken halvpart av markedsføringen som virker. Alle salg kan spores tilbake til kilden uansett.

8. Uoversiktlig markedsplass og mange tilbydere

Flere og flere tilbyr produkter, software og tjenester innen digital markedsføring, og spesielt inbound marketing har vunnet terreng de siste årene. Noe av det kan skyldes litt "hype" stemning i markedet, og mange føler de må inkorporere "inbound" i sitt vokabular. Men mye skyldes også det faktum at inbound marketing og sales enablement faktisk fungerer, vel og merke hvis man gjør det riktig.

Utfordringen med at så mange hiver seg på bølgen er at at ikke alle tilbyr like god kvalitet, og mange strør om seg med fine ord og uttrykk, uten egentlig å vite hva inbound er.

Innkjøpere av inbound marketing tjenester bør derfor undersøke om leverandører har de rette sertifiseringene og be om referanser når det er nødvendig. Det at noen tilbyr SEO og innholdsmarkedsføring er ikke det samme som å tilby inbound marketing.

9. Kampen om synlighet

Ettersom flere og flere implementerer innholdsmarkedsføring og inbound marketing for å markedsføre sin bedrift, produkter eller tjenester, blir det samtidig vanskeligere for deg som markedsfører å bli synlig i et krevende marked. For du må vinne digitalt for å vinne markedet. Sånn er det bare.

Hvorfor er det sånn?

Vel, de aller fleste B2B kjøp starter i dag på digitale flater. Det betyr som oftest at du tyr til Google eller andre digitale flater når kjøpsreisen din starter.

For å vinne kampen må du derfor være best på kvalitetsinnhold og bli oppfattet som en autoritet i din bransje. Du må gå forran og bli en tankeleder folk lytter til. Er du det i dag?

10. Smartere søkemotorer (SEO)

Søkemotorene blir stadig smartere og sofistikerte. Søkemotorene avslører svært raskt om du tilbyr innhold av høy kvalitet, som er relevant for målgruppen din. Det betyr igjen at det faktum at du kunne "lure søkemotorene sin tid" definitivt er forbi.

Derfor ser vi nå at fokus går fra nøkkelord (keywords) til å samle inhold i såkalte topic clusters, eller temaklynger. Eksempelvis betyr det at du skriver et lengre blogginnlegg om et hovedtema, med flere og spissere artikler med undertemaer som er med på å bygge troverdighet og økt innsikt rundt dette hovedtemaet.

Konklusjon:

Enten du er ny med inbound marketing eller allerede har erfaring, må du tilpasse deg et marked i stadig endring. Det aller viktigste du må ta inn over deg er at kundene bestemmer. De finner den informasjonen de trenger på nettet,uansett hva du måtte mene. De ønsker svar på sine problemer og utfordringer her og nå. Ikke i morgen. Da er det for sent. Inbound metodikken tar hensyn til hvordan kundene agerer i markedet til enhver tid og hvordan en reell kjøpsreise ser ut. Da må du som markedsfører og selger tilpasse deg kjøperen, ikke motsatt.