Et crm verktøy i en eller annen form er et "must" for de aller fleste virksomheter i dag. Alle trenger vi et verktøy for å holde orden på kunder, prospects, leads og salgsprosesser. Hvis ikke mister du fort oversikten. Men hva skal du velge? Hvilke parametere skal du legge til grunn? Og, ja, det er mye å velge i. I dette innlegget skal vi se helt konkret på HubSpot CRM. Men er HubSpot CRM et riktig valg for din bedrift? Hvilke kritereier bør du legge til grunn når du skal bestemme deg for hvilket CRM system som er beste egner for akkurat din virksomhet.?
HubSpot sitt salgs og crm verktøy er definitivt et system som har vunnet terreng de siste par årene. HubSpot er i utgangspunktet en inbound marketing plattform, det vil si, prosesser og software under samme tak som setter digital markedsføring i system på en effektiv måte. Men inbound metodikken strekker seg lenger enn til bare å gjelde markedsavdelingen. Derfor utviklet HubSpot et effektivt verktøy for å fylle tomrommet mellom salgs og markedsavdelingen.
Du kan lese mer om hvordan marked og salg bør jobbe tettere sammen her >>
Hvorfor skal du stille deg disse spørsmålene? Hovedgrunnen til dette er at flere av de kjente plattformene, som eksempelvis Microsoft Dynamics og Salesforce er bygd for å kunne betjene store selskaper, selskaper med mange ansatte, mange brukere og med ulike rapporterings behov. Disse systemene er i tillegg til dels kostbare, selv om flere har måttet endre sine prismodeller, grunnet nye løsninger og teknologi. (disruptiv teknologi). Min erfaring er dessuten at mange organisasjoner sliter med å implementere gode rutiner. Et evig problem er at salgssjefen sliter med å få selgerne til å fylle inn og oppdatere crm'en slik de burde.
Dette er grunnen til at hubSpot bygde et verktøy tilpasset små og mellomstore bedrifter og med selgerne i sentrum (sekundært salgsdirektørene). For de aller fleste bedrifter er det ikke behov for hundrevis av integrasjoner og spesialtilpasninger. Og de fleste er i hvert fall ikke interessert i å betale i dyre dommer for noe de ikke bruker.
Les vår guide Alt om HubSpot her >>
Dette er ikke en uttømmende liste, selvfølgelig. For alle som bruker HubSpot Marketing, så er integrasjonen med CRM nesten uunngåelig, Alt er sydd sammen, og nye besøkende som konverterer til leads havner automatisk i CRM for videre oppfølging. Dette er en stor fordel når det kommer til mulighetene for salg og marked til å jobbe mye tettere sammen, enn hva som ofte er vanlig. Vi har tidligere skrevet om SMARKETING og hvorfor salg og marked bør utarbeide en felles SLA avtale. En SLA avtale forplikter begge parter å jobbe mot felles mål. Dette vil føre til at CRM faktisk blir et verktøy begge parter ser nytten av.
Les våre 3 tips til hvordan øke salget og få flere kunder >>
Last ned vår e-bok og innføring i inbound salgs metodikk her >>
Lurer du fortsatt på om HubSpot CRM er et rikig valg for din bedrift? Ta gjerne kontakt med oss, så deler vi gjerne våre erfaringer med hvordan du best mulig kan implementere CRM for din virksomhet.