3 tips til hvordan øke salget og få flere kunder
Mye har endret seg de senere år når det kommer til salg og markedsføring. Hvordan vi kjøper og selger har gjort at vi må tenke nytt og annerledes. Du har kanskje opplevd at salget har stagnert og i verste fall gått ned selv om du gjør akkurat det samme som før. Kanskje det er nettopp det som er problemet..du gjør akkurat det samme som før. Hvis du også har fundert på hvordan du kan øke salget og få flere kunder til din virksomhet, ja så er du definitivt ikke alene.
At tingenes tilstand har endret seg burde uansett ikke komme som en overraskelse. Kjøps-atferden har endret seg og maktforholdet mellom selger og kjøper er snudd på hodet. Det vet vi. Du må derfor tilpasse salgs og markedsstrategier etter hvordan folk flest handler og kjøper i dagens internett og informasjonssamfunn. Faktum er at de fleste kjøp av en viss kompleksistet som oftest starter med et søk på internett.
Nedenfor følger 3 tips til hvordan du også kan komme i gang med økt salg.
1. Implementer inbound marketing
Det første du bør gjøre er å implementere inbound marketing i din organisasjon. Dette er alfa omega. Hvis ikke vil jeg påstå at din virksomhet risikerer å havne bakpå om noen år. Ja, det er en påstand fra min side. Jeg tror mange må gå gjennom endringer og omstruktureringer internt for å klare å følge med i timen. Men hvorfor akkurat inbound?
Inbound marketing er digital markedsføring satt i system, og setter kunden og kjøpsreisen i sentrum. Utgående aktiviteter, eller tradisjonell markedsføring, er på den annen side lite effektivt og kan fort bli veldig dyrt. Dessuten er det vanskelig å måle effekten og kalkulere ROI. Som konsumenter overlesses vi av reklame, annonser og støy fra bedrifter som hele tiden konkurrerer om å vinne min og din gunst. Dette har ført til at vi har blitt så vant til å skru av mentalt at vi fullstendig ignorerer alle som kjemper om å fange oppmerksomheten vår.
Her kan du lese hvordan få mest igjen for dine markedsinvesteringer >>
Vi vil ikke være med på at vi må bli forstyrret i tide og utide lenger. I stedet for TV, radiospots, DM'er og skrikende boards fokuserer inbound marketing på innholdsmarkedsføring, søkemotoroptimalisering og sosiale medier. I stedet for å "pushe" produkter og tjenester på tilfeldige mottagere, forsøker vi å tiltrekke oss interessenter og aktive kjøpere med relevant innhold i relevante kanaler. Når en potensiell kunde søker etter våre produkter og tjenester handler det om å være tilstede med interessant innhold. Det handler om å tilby innhold som hjelper kunden til å bli mer informert. Innhold som bidrar til å ta en kjøpsbeslutning på riktige premisser. Lykkes du, er det større sjanse for at kunden kjøper av nettopp deg.
Det som er helt sikkert er at inbound marketing er vesentlig mer kostnadseeffektivt enn utgående tradisjonell markedsføring. Du vil oppleve større effekt og bedre resultater, mest sansynlig med mindre budsjett.
2. Salgsavdelingen må med
Mange bedrifter gjør den feilen at de implementerer inbound marketing og glemmer fullstendig salgsavdelingen oppe i det hele. Dette er beste fall et feilgrep. Etter min mening er et av de største fremskrittene jeg opplever med inbound at det bringer salg og marked sammen på en måte vi aldri har sett tidligere. Det er ingen grunn til at salg og marked skal jobbe uavhengige av hverandre. Når alt kommer til alt, så har de i de fleste sammenhenger samme mål. Det handler om å generere flere besøkende, konvertere flere leads og close flere salg. Da lønner det seg å snakke sammen og samarbeide, siden de to avdelingene er gjensidig avhengige av hverandre.
Salg kan ikke lenger holde på med sin agressive atferd som å ringe kalde telefoner og presse seg på mer eller mindre uinteresserte mottagere. Foten i dørsprekken hører fortiden til. Overraskende mange fortsetter å ty til disse utdaterte og avleggse metodene, men til liten nytte. Resultatet er at man går glipp av potensielle nye salgsmuligheter. Og vi som forbrukere blir bare irriterte. (Les blant annet denne artikkelen fra Hans-Petter Nygård-Hansen om hvordan det er å stadig bli ringt opp av Aftenposten sine selgere. Anbefales på det varmeste.)
For å lykkes må du trene opp dine selgere til å ta i bruk inbound salgsstrategier. De trenger en gjennomarbeidet salgsprosess, tydelige strategier, verktøy og ny teknologi for å optimalisere salgsarbeidet. Til dette formålet kan det være smart å søke profesjonell hjelp. Noen som kan se helheten og utarbeide en strategi som tar hensyn til kundene og selgerne dine. Hvis dere går for en fullverdig inbound marketing løsning som HubSpot, vil det kreve ressurser å komme i gang. Men du vil ikke angre når du begynner å se resultatene av din innsats.
3. Endre, tilpasse og utvikle kontinuerlig
Og innføre inbound metodikk som førende strategi vil kreve store endringer internt i din organisasjon. Men det kan vise seg å være det som skal til for å kunne drive salget i riktig retning i et stadig tøffere forretnings-klima. Det er imidlertid viktig å være klar over at selv om du har lykkes med å innføre overgripende endringer og inbound marketing som førende metode, så stopper det ikke der. Tvert om.
For det er jo faktisk sånn at salg og marked er i stadig endring og utvikler seg i et tempo vi aldri har sett tidligere. Det som fungerer i dag fungerer ikke nødvendigvis i morgen. Salg og marked befinner seg under konstant disrupsjon. Det holder altså ikke å bare å vite hva som bidrar til å øke salget i dag. Du må forstå hva som vil fungere også i fremtiden. Dette fordrer at du holder deg oppdatert på trender og endringer i markedet for å kontinuerlig tilpasse aktivitetene dine i egen organisasjon. Det gjelder å ikke stagnere!