Hvis du vil at besøkende til dine hjemmesider skal laste ned en ebok, "whitepaper", video, nyhetsbrev, infographic, presentasjon eller annet innhold, må du sette opp en konverteringsbane. En konverteringsbane forklarer deg trinnenene, steg for steg, hvordan konvertere besøkende til leads. Foruten premium innhold av høy kvalitet består en konverteringsbane først og fremst av 5 ulike elementer:
Alle disse elementene er viktig for å få flest mulig til å konvertere og for å opprettholde interessen i etterkant. Realiteten er at her sviktes det mye. Problemet er at hvis man utelater et eller flere av disse elementene så ødelegger man samtidig for konverteringen. Konverteringsoptimalisering handler jo først og fremst om å konvertere flest mulig av dine besøkende til leads og salgsmuligheter.
La oss først se hvordan konverteringsbanen fungerer visuelt:
Du må tenke gjennom hvert enkelt steg og hvordan de skal utføres. La oss starte fra begynnelsen:
En CTA er en knapp, et bilde eller tekst på dine websider som linker videre til landingssiden.
Effektive Calls-to-Actions bør ha disse egenskapene:
Du bør plassere Calls-toActions flere steder på dine websider og i bloggen din. Det tar tid å lage premium innhold som ebøker, og presentasjonsvideoer, og du vil at flest mulig av de som finner deg gjennom Google søk og sosiale medier faktisk konverterer, slik at du får flest mulige leads og salgsmuligheter i din database. Sørg også alltid for å teste dine CTA for å se hva som til enhver tid fungerer best.
Hver gang noen klikker på en CTA så bør de, nei vent...., de skal, lande på en landingsside. Det høres jo ganske logisk ut, allikevel er det fortsatt få norske virksomheter som ser ut til helt å forstå dette helt. En landingsside, i motsetning til andre sider på ditt webområde, fokuserer på kun ett - 1 - budskap av gangen. En landingsside skreller bort all unødvendig støy, og har kun et mål for øye, nemlig å konvertere den besøkende til et lead.
En landingsside bør inneholde:
Du kan lese mer om hva er en landingsside er her >>
En landingsside bør som hovedregel alltid ha et formular. Hvis ikke vil du ikke kunne konvertere besøkende til leads og fremtidige salgsmuligheter. Du vil ikke gi bort premium innhold du har jobbet med uten å få noe igjen. Det som skjer er en byttehandel. Du har tatt deg tiden til å lage innhold som andre finner interessant mot at de som et minimum gir deg en epost adresse.
Hvor mye informasjon du kan be om i et formular avhenger av et par viktige elementer:
Gratulerer, du er i ferd med å konvertere besøkende til leads. Hele poenget med en takkeside er å ha et sted å sende de som konverterer for å laste ned ditt premium innhold. Vi anbefaler aldri å sende de som konverterer tilbake til hjemmesiden. Så i stedet blir du automatisk rutet videre til en takkeside.En takkeside bør inneholde følgende:
Gjør det enkelt for dine leads å finne frem til ditt premium innhold ved å sende en bekreftelses epost som de senere kan bruke for å laste ned innholdet på nytt. Mange vil laste ned eksempelvis ebøker i pdf lokalt på egen pc, mens andre glemmer dette og trenger en enkel måte å finne tilbake til innholdet. Din epost bekreftesle bør:
Og der har du det. Videre må du sørge for å bearbeide dine leads videre mot en beslutning. Din oppgave er å guide besøkende og leads fra bevistgjøring (de er oppmerksomme på at de har en utfordring de ønsker å løse) til vurderings og beslutningsfasen. Det er altså ikke nok å konvertere besøkende til leads, men vi må sørge for å bearbeide disse til betalende kunder og ambassadører for virksomheten din. Og det er her jobben og moroa starter, men det er ikke tema for dette innlegget.