Hvorfor leie inn en salgsressurs?

Du trenger hjelp til å få på plass de viktige kundecasene.

Å ansette en salgssjef fast kan være dyrt og du vet ikke om det gir ønskede resultater. For gründere og scale-ups som har behov for å teste ut produkter og tjenester kan det være smart  å alliere seg med en innleid ressurs (fractional Sales Manager) som tar ansvar for å lage en salgsstrategi, utarbeide gode salgsprosesser og hjelpe til med å skaffe de første kundene / eller ekspandere til nye markeder.

Salgssjef til leie gir deg rett og slett større fleksibilitet. 

Let's Go To Market

Din salgssjef

Som din innleide salgssjef fokuserer jeg blant annet på følgende områder

Rådgivning salgsstrategi

Vi lager en salgsstrategi med fokus på alt fra posisjonering og prospektering til innsalg.

Salgsledelse for gründere

Jeg hjelper tidlig fase gründere opp til 5 MNOK i omsetning med å opparbeide viktige kunder.

Salgsledelse for scale-ups

Jeg hjelper bedrifter med å dra omsetningen fra 5 MNOK gjennom å ekspandere til nye markeder.

Salgsverktøy og prosesser

Jeg hjelper deg å sette sammen riktig teknologi og prosesser for å jobbe effektivt med salg fremover.

Innhold i b2b-salg

Jeg hjelper deg å utarbeide relevant innhold som tiltrekker og engasjerer gjennom den digitale kundereisen

download

Utfordringer:

Mange gründere og scale-ups kan havne i en situasjon der de mangler ressurser på salgssiden. Her er noen eksempler på situasjoner

  • Har ikke utarbeidet en salgsplan og strategi
  • Har ikke dedikerte selgere i dag (gründere)
  • Vanskelig å segmentere markedet - finne riktige kunder
  • Du har et lite salgsteam du ikke klarer å følge opp
  • Dine mål samsvarer ikke med toppledelsen sine mål
  • Kronglete salgsprosess som skaper friksjon og bremser salget
  • Mangel på kommunikasjon mellom salgsledelse og toppledelse
  • Problemer med å få marked og salg til å samarbeide effektivt
  • Salg er ikke rigget for vekst
  • Begrenset budsjett ifht å investere i salg
  • Mangler fleksibilitet i forhold til dine behov, ønsker og mål
  • Usikker på hvilke verktøy, prosesser og innhold du skal fokusere på
  • Ikke tid til å utarbeide og implementere en ny salgsplan og strategi
  • Mangel på struktur og salgsplan fører til demotiverte selgere
  • Lite tid og ressurser til å coache selgere og trene selgere

Fordeler

Det kan være mange fordeler med å leie inn en salgsressurs

Det kan være vanskelig å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre. Men når skoen trykker og dere kanskje mangler oversikt kan det lønne seg å sette ut salgsledelsen i en periode.

  • Fleksibilitet til å velge en samarbeidsmodell i forhold til behov
  • Partner som tar hånd om innhold,  prosesser og teknologi
  • HubSpot ekspertise og erfaring gjennom mange år
  • Skalerbarhet i forhold til fremtidig vekst
  • Salgstrening og coaching
  • Erfaring med å bygge pipeline gjennom å bygge gode kundereiser
  • Partner som setter seg grundig inn i din business 
  • En partner som “bretter opp ermene” og hjelper deg å skaffe business
  • Du binder deg ikke til lange kontrakter
  • Sammen skaper vi resultater. Gode resultater bygger alltid på godt samarbeid. 
  • Vi utfordrer, stiller spørsmål og gjør endringer
  • Vi blir en del av teamet, samtidig som vi ser på businessen din fra utsiden
Business man watering something - isolated over a white background

Hvordan ser et samarbeid ut?


planning-icon-v2

Planleggingsmøte

Vi blir bedre kjent og går gjennom mål, planer og ønsker for samarbeidet. Dette danner grunnmuren for et godt samarbeid. Viktig å bli enige om en god plan for "Go To Market".

analysis-icon-v2

Evaluering av salg

Vi blir kjent med og kartlegger styrker og svakheter for å etablere en plan for hvordan vi skal tjenestene ut på markedet. Vi ser på metoder, prosess og innhold som leder opp til et et salg.

growth-icon-v2

Drift og effektivisering

Vi bruker det vi har lært og begynner å justere salgsprosessen. Vi reviderer det dere har av innhold og supplerer med nytt for å lage et bibliotek av relevant innhold beregnet for salg.

analysis-icon-v2

Analyse og rapportering

Vi ønsker åpen dialog og legger opp til ukentlige tilbakemeldinger med hver enkelt hos dere, samt månedlig rapportering. Alle skal vite hvor vi er i forhold til mål og KPI’er.

growth-icon-v2

Trening og forbedring

For å bli god i salg må vi trene og repetere på aktiviteter vi ønsker å beherske. Salg utvikler seg raskt og vi holder oss oppdatert på metoder og verktøy som kan effektivisere salget.

planning-icon-v2

Fot i bakken

Vi vurderer oss selv med kritiske øyne og er avhengig av ærlige tilbakemeldinger fra dere. Sammen analyserer vi resultater som grunnlag for videre samarbeid.