Hvorfor tankelederskap er god markedsføring for deg og bedriften.

Tankelederskap er god markedsføring.jpg

Kunnskap og fagkompetanse er en selvfølge når man leder en bedrift, uansett bransje. Det er derimot store forskjeller på om og hvordan man formidler denne ekspertisen til omverdenen. Det er her tankelederskap, eller "thought leadership", kommer inn i bildet. Lurer du på hvorfor tankelederskap er god markedsføring og hvordan komme i gang selv. Da er det bare å sette av noen minutter og lese videre.

Hva er tankelederskap?

Tankelederskap handler om å opparbeide ekspertstatus og bli en autoritet i din bransje. En tankeleder evner å kommunisere fagkunnskap og innsikt på en fortreffelig måte innenfor den bransjen han eller hun representerer. La meg prøve en definisjon:

  • En tankeleder er en person eller bedrift som prospekter, leads, kunder, samarbeidspartnere og til og med konkurrenter oppfatter som en av de fremste autoritetene i et gitt marked eller fagfelt, og dermed den man naturlig henvender seg til for å få troverdig kunnskap og innsikt på området.

En følge av tankelederskap er at man profitterer på det. Vi driver business for å tjene penger tross alt. En tankeleder er raskt ute med å tilegne seg ny kunnskap, og bruke denne kunnskapen til å løse utfordringer og problemer i markedet. En potensiell kunde vil bli engasjert fordi bedriften lykkes i å bruke fagkompetanse i en gitt kontekst. Det handler om riktig innhold, på rett sted og på riktig tidspunkt.

Et eksempel:

Ta for eksempel lovendringer og hvordan dette påvirker våre beslutninger. I disse tider er det mange som snakker om GDPR (The General Data Protection Regulation) som gjør seg gjeldende fra mai 2018 og som kommer til å påvirke mange bedrifter og bransjer i tiden som kommer. Et lite Google søk, og du finner raskt eksempler på hvem som er flinke til å fremme løsninger i sine bransjer. En slik omfattende regulering gir oss som ledere en unik mulighet til å fortelle vårt nettverk hvordan de bør håndtere en slik endring. Det er utvilsomt mange som profitterer på en slik endring. Det gjør man ved å skape ev vinn vinn situasjon, hvor du setter kundens behov først. 

Her kan du lese mer om hva GDPR betyr for digital markedsføring når den trer i kraft neste år >>

Tankelederskap er god innholdsmarkedsføring

Tankelederskap er en viktig komponent i enhver content marketing strategi, fordi du svarer på de store spørsmålene og utfordringene markedet etterspør. Prospekter og kunder søker etter informasjon på sine utfordringer hele tiden. Hvis du vil vinne markedet må du etablere deg som tankeleder og besvare kundenes problemstillinger med relevant innhold. Du må besvare spørsmål gjennom hele kundereisen, fra de erkjenner et problem, vurderer ulike løsninger og frem til de tar en beslutning av leverandør.

Les våre 10 tips til deg som vil lykkes med innholdsmarkedsføring >>

Tankeledere er også de beste til å beholde eksisterende kunder. Du møter konkurranse hele tiden, men hvis du klarer å etablere deg som en autoritet innen din bransje vil du oppnå større mersalg og varige kunderelasjoner. Målet er at dine eksisterende kunder skal bli dine beste ambassadører. De snakker varmt om deg og bedriften din til andre potensielle kunder og samarbeidspartnere. Det er god reklame det.

Hvordan bli en tankeleder?

Det er mange måter å bli en tankeleder på. Tenk på hvordan dine kunder søker etter informasjon. Du må være der kundene dine er. Som nevnt tidligere tar vi det for gitt at du har fagkunnskap innen din bransje. Deretter handler det om å få dette ut i de riktige kanalene. Det er kun fantasien som setter begrensninger men under følger noen tips du kan starte med.

Identifisere temaer

Det aller første man bør gjøre er å identifisere spørsmål ditt publikum søker etter. Da bør du på forhånd ha en god ide om hvem dine kunder er. Vi anbefaler alle å utvikle en eller flere personas, som fungerer som semifiktive representanter for bedriften din. Lag deretter en prioriteringsliste over temaer og en strategi med kanalvalg og fokus på hvordan tilføre merverdi for dine personas. Start øverst på lista og jobb deg nedover.

Her kan du laste ned e-bok om buyer personas >>

Start en fagblogg som besvarer spørsmålene over

Den beste måten å bli synlig på er å ha en bedriftsblogg. En seriøs blogg og grundig søkemotoroptimalisering trekker nye lesere til webområdet ditt. Mange nye kunder starter nettopp kundereisen sin med et søk på Google hvor de finner relevante blogginnlegg som de klikker seg inn på. I tillegg hevdes det fra mange hold at så mye som 70 % av kjøpsreisen er unnnagjort før man er interessert i å snakke med leverandører. Det betyr at du må ha en tydelig digital strategi i bånn for å tiltrekke kundens oppmerksomhet.

Trenger du gode grunner til hvorfor din bedrift bør blogge? Les mer her >>

Synlighet handler om å skrive godt innhold som er optimalisert for de riktige søkeordene (SEO). Med en fagblogg blir du din egen nyhetssjef, og du står fritt til å promotere innholdet der du finner det riktig. Hvis du vet at dine personas er aktive på LinkedIn og et fagforum på nettet må du passe på å dele innholdet i nettopp disse kanalene.

Lag engasjerende innhold til nedlasting og fordypning

Du har mange formater til din disposisjon. Vi anbefaler at man plasserer såkalte CTA'er på bloggen og eller på websidene. Hvis du bruker eksempelvis verktøy som HubSpot kan du spore hvordan kundene beveger seg gjennom kjøpsreisen og på den måten skaffe verdifull informasjon som du kan bruke beslutningfasen til kunden. Det viktige er at disse formatene går i dybden. Her kan du virkelig vise hvem du er og hva bedriften står for. Noen eksempler er:

  • E-bøker
  • Whitepapers
  • Videoer
  • Infographics

En godt skrevet e-bok eller en video som forklarer en tjeneste eller hvordan de ansatte har det på jobb, er god merkevarebygging.

Video - et meget sterkt medium for å lage innhold

Video og andre visuelle kanaler er en effektiv måte å skaffe seg oppmerksomhet på. Det faktum at vi husker 90 % av innhold fra video, gjør dette til et særdeles spennende medium. I dag kan du komme i gang med video uten at det koster skjorta, og mange ønsker å implementere video i sin content marketing strategi fremover. Med god grunn! Du kan bruke videoer til å forklare produkter og tjenester, demonstrere programvare eller reklamere for et frokostseminar.

Les våre 5 gode grunner til å starte med videomarkedsføring >>

Hvorfor ikke starte en egen Youtube kanal? Da kan du lage serier med opplæringsvideoer eller demonstrere ulike produkter og tjenester. Bruk fantasien og bygg merkevare kontinuerlig, som igjen plasserer din bedrift som tankeleder i din bransje. Dessuten er video meget bra for SEO. Tommel opp og pluss i margen!

Foredrag og gjesteforelesninger

Å være på talerlisten på seminarer og holde foredrag er en fantastisk mulighet til å etablere tankelederskap på. Til å begynne med må du antagelig selge deg inn på mindre events og andre typer samlinger, men etter hvert som du vinner renommé som en ekspert i din bransje blir du oftere invitert med i det gode lag.

I en digital verden er det også viktig å være synlig med fysisk tilstedeværelse, og snakke med kunder en til en. Dette kan aldri undervurderes. Ved å vise seg frem på slike arrangementer vil potensielle kunder søke deg opp i etterkant og fordype seg i innhold du har skrevet. Med ett får du hyggelige kommentarer på blogginnlegg og i sosiale medier. Dette bygger tankelederskap både for deg personlig og for bedriften du representerer.

Podcaster

En trend i tiden er å produsere podcaster dine lyttere kan abonnere på. Og publikum elsker det. Det er en annen måte å lage innhold på og det er en annen måte å konsumere innhold på.

Du må investere tid og ressurser

Uansett hvilke medier og kanaler du velger over vil det koste tid og ressurser. Det kommer ikke av seg selv å bli en tankeleder publikum lytter til. Derfor er det utrolig viktig å ha en strategi og plan før du setter i gang. For å bli en tankeleder må du spisse budskapet ditt. Du må posisjonere deg og passe på å ikke gå for bredt ut. Du er ekspert på noe, ikke på alt. Mange går i den fella at de skal mene noe om det meste. Det er en dårlig strategi.

 

E-bok Buyer Persona

 

Tilbake til bloggen