Google innfører "mobile first" indeks - Er du forberedt? (SEO)

 Google_Mobile_First.jpg

At mobile enheter blir stadig viktigere for Google søk er intet nytt. Google straffer allerede mobilsider som ikke er responsive hardt. Fra nyttår kommer også en endring i algoritmene som kommer til å straffe pop-ups som hindrer god leseropplevelse på mobile enheter. 

Det nye nå er imidlertid at Google innfører "mobile first" indeks i løpet av de nærmeste måndedene skal vi tro Pubcon (verdens ledende konferanse om digital markedsføring) og Google trend analytiker Gary Yllies. Hva betyr dette i praksis? Nedenfor følger i første omgang en kort oppsummering av hva som har kommet frem hittil, så vil vil komme tilbake med ner utfyllende informasjon når Google letter på sløret etter hvert.

Fra en felles til to separate indekser

Frem til nå har Google hatt en felles indeks som de nå velger å splitte i to ulike indekser. Man innfører dermed en helt ny Google mobile first index, noe som betyr at Google setter mobil foran desktop. Dette er et tydelig signal om at Google søk via mobil har vokst dramatisk med fremveksten av smart telefoner og pads de siste årene. Du og jeg har totalt endret bruksmønsteret vårt, og søker mer via mobile enheter enn vi gjør fra desktop. Og denne trenden kommer bare til å fortsette. Google opprettholder imidlertid en desktop indeksering, men som ikke vil få samme fokus som den mobile indeksen når dette trer i kraft.

Det er fortsatt usikkert hvordan den nye mobile indekseringen vil foregå i praksis. Hvordan vil eksempelvis søk via mobile enheter ta hensyn til søk og spørsmål som kommer fra desktop? Vil kun mobilvennlig innhold indekseres eller vil desktop være en del av algoritmen? Det vil tiden vise.

Hva betyr dette for deg som jobber med SEO?

Det er viktig å legge merke til at dette ikke iverksettes umiddelbart. Likevel, vi snakker om måneder i følge Yllies. Så derfor bør du allerede nå tenke gjennom hva dette betyr for deg. Noen scenarioer du bør tenke gjennom:

Når mobilversjonen er en "light" versjon av websidene dine

Hvis mye av den informasjonen du har på desktop i dag ikke er søkbar på mobil vil du miste mye av trafikken du i utgangspunktet har gjort deg fortjent til. Du bør derfor tenke gjennom hvordan du vil håndtere dette fremover, og følge de rådene som Google kommer med etter hvert.

Du har identisk innhold på desktop og mobil

De som presenterer samme innhold på desktop og mobil vil i utgangspunktet komme godt ut av det med denne endringen. Du vil fortsette å dukke opp i relevante søk, og vil ikke miste verdifull trafikk. Som sagt må du sørge for å ha ha responsive sider. Du kan ta testen her eller lese vårt innlegg om mobilvennlige sider for nettstedet ditt her for mer informasjon.

Strukturerte data

Mange velger å fjerne strukturerte data fra mobil versjonen for å oppnå en lettere side å laste opp. Med den kommende endringen vil det antagelig bli viktig å presentere strukturerte data på mobil også. Dette handler om å gi søkemotorene som Google, Yahoo og Bing strukturert informasjon om produkter og tjenester, informasjon om virksomheten din etc., ved å brukes såkalte "rich snippets". Denne typen informasjon bare øker i omfang og er noe du må forholde deg til i større grad fremover. Du kan lese mer om strukturerte data på schema.org.

Forbered deg allerede nå på de endringene som kommer

Vårt råd er altså unisont. Gå gjennom nettsidene og sørg for at dere er godt forberedt på de endringene som kommer. For de kommer, og det forholdsvis raskt. Hvis du ikke gjøre jobben din nå kan det straffe seg, ved at potensielle besøkende til dine sider ikke finner deg. Synlighet i Google er og blir viktig!

Det er en realitet at en større og større andel av søk kommer fra mobile enheter nå enn tidligere. Og flere besøkende til dine hjemmesider er jo nettopp det som legger grunnlaget for flere leads, konverteringer og kunder i fremtiden, selve essensen i inbound marketing metodikken. Ta dine forholdsregler og bli funnet i Google søk også neste år.


Last ned gratis e-bok


 

Tilbake til bloggen