Sosialt salg!

Sosialt_salg_bilde.jpg


Hvordan bruke sosiale medier til å selge produkter og tjenester gjennom å styrke din autoritet på nett!

Sosiale medier har blitt en svært viktig del for alle bedrifter som ønsker en tilstedeværelse på nett. Men det er fortsatt få som helt klarer å definere sin rolle, hvilke kanaler de skal velge og hvordan de skal bygge en profil på nett. Og i mange bedriftskulturer virker det som om transformasjonen fra tradisjonell markedsføring til å ta i bruk moderne verktøy og metodikk, kan være både lang og krevende.


 

Tradisjonell markedsføring vs Digital markedsføring:

Tradisjonelt har markedsføring og salg handlet om å henvende seg til mer eller mindre tilfeldige mottagere. Håpet er at vi av og til treffer noen som ønsker våre produkter eller tjenester. Vi annonserer på TV, vi sender DM’er i posten og vi ringer kalde telefoner. Hvor effektivt er dette?  Fakta er at mindre enn 2 % av de vi ringer kalde telefoner til ender opp med å kjøpe. Det må bety at vi brenner mye krutt og ressurser før vi får en eneste kunde. En slik setting skaper også av og til «pushy» selgere. Selgere ønsker seg, naturlig nok, salg og er villig til å strekke seg langt for å få en ny kunde på kroken. Mange selgere er veldig flinke og bruker tid på å bygge langsiktige relasjoner. Men likevel handler det om å skyte i blinde. Det er vi som finner kunden. For å finne kunden må vi lete vel og lenge. Spørsmålet vi må stille oss er hvordan vi kan få potensielle kunder til å finne oss.

Sosialt salg og moderne digital markedsføring handler om akkurat dette. Der vi tradisjonelt bruker utgående og forstyrrende markedsføring og salgsmetoder, anbefaler vi å gå over til inngående metodikk. Vi ønsker i stedet å tiltrekke oss kunder som er ute etter våre tjenester eller produkter. Et kjøp av en viss størrelse starter svært ofte på Google. Vi må være synlige og sørge for at kundene finner oss når de søker etter oss. Det er her kundereisen starter og vi har en unik mulighet til å påvirke kunden gjennom relevant innhold, blogginnlegg, nyhetsbrev, e-bøker, presentasjonsvideoer m.m.

 

Det er her sosiale medier og sosialt salg kommer inn. Sosiale medier gir oss en unik mulighet til å kommunisere med kundene våre, lytte til og svare på kommentarer om våre produkter og tjenester, samt dele innhold vi selv skaper med omverden. Det som er helt sikkert er at dine prospekter, leads og kunder allerede er på sosiale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn. De skriver om din bedrift, kommenterer og diskuterer med andre, om både fordeler og bakdeler om dine produkter og tjenester. Derfor bør du også være der og delta aktivt. Det gir deg en unik mulighet til å påvirke opinionen om hva de skal mene om din business!

Lurer du på hvordan du kan lage en perfekt beidriftsside på LinkedIn, sjekk her >>

Så hvordan kan du komme i gang med sosialt salg?

  1. Optimalisere profiler og bedriftssider på ulike sosiale media
    1. Dette er det aller første du bør tenke på. Sørg for at alle dine bedriftssider og profiler er oppdaterte og at du fremstår profesjonelt på alle tenkelige måter
  2. Meld deg inn i ulike LinkedIn grupper og andre relevante fora
    1. Sjekk ut profilene på dine kunder og forretningsforbindelser. Hvilke grupper er de medlemmer av? Meld deg inn i de samme gruppene.
    2. Meld deg også inn i ledende grupper innen din bransje for å holde deg oppdatert på alt nytt som skjer og hvilke utfordringer dine kunder opplever daglig
    3. Ikke bruk Grupper på eksempelvis LinkedIn til å selge dine produkter eller tjenester. Dette er uønsket og oppleves som misbruk av kanalen. Vær saklig, informer, kommenter og bli heller en autoritet innenfor ditt fagområde
  3. Sett opp «lytte» varsler i sosiale medier
    1. Bruk Google alerts eller verktøy som HubSpot Inbox for å få resultater og oversikt over temaer og emner du er interessert i. Få oppdateringer på produkter eller tjenester du liker og følg med på alt som blir sagt om deg.
  4. Abonner på relevante blogger
    1. Den beste måten å være informert om hva dine prospektere eller kunder er interessert i, er å lese det samme som dem. Hva deler de av informasjon i sosiale medier? Sørg for å abonnere på de samme bloggene. På samme måte kan du dele innlegg og informasjon på LinkedIn og Twitter som du tror dine kunder kan ha glede av.
  5. Henvisninger fra felles venner
    1. Hvis det er noen du ønsker å stifte nærmere bekjentskap med, så kan det være smart å ta en titt på profilene deres. Sjekk om dere har noen felles venner, og spør deretter om du kan bli introduserte for dem.
  6. Vurder å abonnere på LinkedIn Sales Navigator
    1. Dette er en premium tjeneste fra LinkedIn, men kan være en fantastisk mulighet til å finne prospekter og leads basert på ulike kriterier som beliggenhet, bransje, bedriftsstørrelse.
  7. Start din egen blogg
    1. Ikke alle som driver med salg trenger nødvendigvis å starte en egen blogg. På den annen side, så kan en egen blogg vise seg å være en fantastisk måte å tiltrekke seg nye prospekter på. Du kan raskt vinne tillitt og fremstå som en autoritet i din bransje. Det som er viktig er at du produserer innhold av høy kvalitet og at du er flink til å promotere innholdet i, ja nettopp, sosiale medier.

 

ENGASJER DINE PROSPEKTER OG KUNDER:

Det som er utrolig viktig er at du ikke sprer innhold som oppleves som spam. Da mister du troverdighet og det tar lang tid å vinne tilbake tillitt og nødvendig autoritet i din bransje. Sørg for at du trår varsomt, vær personlig og spre innhold som er relevant og informativt. Du skal aldri bruke grupper og diskusjoner på sosiale medier til å selge produkter direkte. Forsøk heller å utdanne dine kunder ut fra at du er en fagperson som andre vil lytte til. Ved å være en sosial bidragsyter skaffer du deg autoritet og bygger relasjoner som du vil ha nytte av i fremtiden. Dette vil føre til at leads, kunder og samarbeidspartnere vil komme til deg. Social selling, eller salg gjennom sosiale medier, er ingen "Quick-win". Det tar tid å bygge en solid tilstedeværelse på nett. Men når du kommer deg dit, så vil du tjene på det på lang sikt.

Lykke til!


 

 

Bedriftsside LinkedIn



 

Tilbake til bloggen