7 grunner til hvorfor sosiale medier er lønnsomt for din bedrift

 

Tar du sjansen på ikke å være tilstede i sosiale medier? Utviklingen i sosiale medier utvikler seg i et forrykende tempo. Smarte bedrifter vet å utnytte seg av alle mulighetene sosiale medier byr på. Sosiale medier er et fantastisk utstillingsvindu og og et av de sterkeste virkemidlene du har for å selge dine produkter og tjenester.

Ikke helt overbevist? Nedenfor følger 7 gode grunner til hvorfor sosiale medier er lønnsomt for din bedrift.

1. Driver mer trafikk til hjemmesiden

I dag er det mye mer sannsynlig at du blir funnet via dine facebook, LinkedIn eller instagram sider, enn via selve hjemmesiden. Grunnen til dette er fordi vi leser nyheter og følger med på sosiale medier hele tiden. Og med mobilen i lomma, er vi bare noen museklikk unna våre prefererte sosiale plattformer hele tiden.

Likevel, du ønsker antageligvis at flest mulig skal besøke hjemmesiden og bloggen din. Ved å ha profiler og bedriftssider på ulike sosiale medier, blir du mer synlig enn noen gang. Dette virker som en døråpner og du kan sluse flere besøkende videre til dine hjemmesider. Når du publiserer innlegg på LinkedIn eller facebook linker du som regel tilbake til nettsidene eller bloggen din. Da skaffer du relevant trafikk tilbake til hjemmesiden, som er akkurat det du ønsker. Dette er kunder som du kan konvertere til leads og bearbeide videre med relevant innhold.

2. Du lærer kundene dine å kjenne bedre

Sosiale medier hjelper deg og bedriften din til å bli bedre kjent med prospekter, leads og eksisterende kunder. Sosiale medier er som skapt for å utvide og bygge nettverk, og utvikle relasjoner som kan bety business i fremtiden. Ved å engasjere deg og kommunisere med kundene dine på sosiale medier sørger du for å ha en tydelig stemme og bli hørt. Dette hjelper deg å skaffe verdifull innsikt om markedet i real tid.

Les også våre 4 raske tips til hvordan få flere leads med LinkedIn >>

Sosiale medier gir deg muligheten til å respondere umiddelbart, hver gang noen kommenterer, stiller spørsmål eller deler informasjon som angår din bedrift. Du kan påvirke markedet positivt ved å besvare spørsmål med faglig tyngde og ekspertise. Men Obs, Obs! Her er det viktig å ikke pitche produkter og tjenester, det vil bare oppleves som spam og virke mot sin hensikt. Bygg heller opp et godt rykte, så blir du raskt oppfattet som en autoritet i din bransje. Ved å vinne tillit og bli oppfattet som en autoritet i markedet, vil kundene komme til deg uansett.

3. Det er kostnadseffektivt

Å komme i gang med sosiale medier koster i prinsippet ingen ting. Du kan sette opp en profil og komme i gang i løpet av noen minutter. Det er enkelt å lage en profil og bedriftside på facebook, Google+ eller LinkedIn, og du har med ett skaffet deg en eller flere plattformer for å delta aktivt og publisere innhold.

Det som er interessant er at tradisjonelle utgående markeds-kampanjer kan koste titusener, om ikke hundretusener av kroner, uten å gi konkret ROI (Return On Investment) tilbake. Eller du kan rett og slett ikke måle ROI i det hele tatt, dermed vet du lite eller ingenting om hvorvidt du bruker pengene riktig.

Les mer om forskjellen mellom tradisjonell markedsføring og inbound marketing >>

Sosiale medier på sin side er ikke bare billig å komme i gang med, det er også med på å bygge en merkevare ved at du når ut til utrolig mange flere. Mange av de du treffer i sosiale medier er aktive, potensielle kjøpere. De er ute etter mer informasjon. I stedet for å famle i bekmørke, så retter du heller oppmerksomheten din mot de som faktisk er interesserte i å høre hva du har å tilby.

4. Du får din egen nyhetskanal

Med sosiale medier blir du din egen nyhetssjef. Etter hvert som du begynner å dele av din kunnskap vil andre igjen begynne å dele med sine venner og bekjente, og ikke minst kolleger. Du kan oppleve at et blogg innlegg går viralt i sosiale medier og skaper trafikk tilbake til hjemmesiden din, ref punkt 1 over.

Det fine med sosiale medier, inbound marketing og digital markedsføring generelt, er at alt er målbart. Så når en artikkel du har skrevet blir delt mange ganger i sosiale medier kan du helt konkret måle effekten og følge kundene gjennom hele kjøpsreisen. Du kan måle antall leads og salg og spore disse tilbake til hvilke aktiviteter, sosiale medier og kampanjer som faktisk har bidratt til resultatene. 

5. Merkevarelojalitet

Kunder som vet hvem du er, forblir mer lojale mot din merkevare i lengden. Sosiale medier gir din bedrift et ansikt og en stemme. Du er tilgjengelig på en helt annen måte enn i "gamle dager", hvor daglig leder eller administrerende direktør var forholdsvis utilgjengelige for folk flest. Virksomheter med en tydelig SOME strategi, har også en tydelig stemme, og jobber opp sitt "brand" kontinuerlig. Derfor ser vi at flere og flere toppledere bidrar aktivt i sosiale medier for å styrke merkevaren og kundenes oppfatning av bedriften. Alle deler av organisasjonen kan delta og bidra på sosiale medier aktivt. Dette setter kundene pris på. Til og med politikere har skjønt at sosiale medier er nødvendig for å selge inn sitt budskap. Det er med på å styrke deres eget personlige brand.

6. Lær av dine konkurrenter

Hvorfor ikke lære av konkurrentene dine? Du gjør smart i å kjenne konkurrentene dine, ikke sant? I sosiale medier kan du aktivt følge med på hva konkurrentene dine legger ut og deler av informasjon. Dette kan gi deg verdifull innsikt og ikke minsty nye ideer til hva som fungerer og ikke. Hva gjør konkurrentene som er bra og hva kan du lære av dette?

Du kan også være trygg på at konkurrentene dine følger med på hva du gjør. Så sørg for at du har en god tone. Kanskje unødvendig å nevne, men ikke snakk ned eller dårlig om dine konkurrenter. Da bærer det definitivt galt av sted.

7. Alle er der

Det er ikke til å unngå, alle er på sosiale medier. På en eller annen måte. Alle de du ønsker å nå ut til med din markedsføring er der. Du og jeg deler det som opptar oss med omverdenen og konsumerer store mengder innhold hele tiden. Da må du og bedriften din også være der kundene dine er.

Så sett av tid, lær og lytt til hva kundene dine sier og mener, og møt dem på deres egen arena. Potensielle kunder av dine produkter og tjenester ønsker å få løst sine utfordringer enten hjemme eller på arbeidsplassen hver eneste dag. De søker og leter etter informasjon hele tiden. I dag er det kanskje din tur til å hjelpe en av disse med relevant informasjon. Hvorfor ikke ta en aktiv rolle med å bearbeide disse videre gjennom kjøpsprosessen med relevant innhold. Før en av dine konkurrenter gjør det.

Så mitt råd til deg er, at uansett hvilken bransje du jobber i , så er sosiale medier en arena du bør utnytte maksimalt. Det gir resultater på bunnlinjen. Og det er målbart! Så du gjør lurt i å komme i gang.

New Call-to-action

Tilbake til bloggen