Hvordan skape innhold som tiltrekker kunder
For å forstå hvordan skape innhold som tiltrekker kunder må du aller først spørre deg selv om hva som er målet med å skrive innhold.
Er det for eksempel:
- Bedre besøkstall generelt? Eller fra relevante potensielle kunder?
- Bygge merkevare?
- Bygge tillit som en kilde til kvalitetsinformasjon?
- Være en fagekspert innenfor gitte områder?
- Provosere?
- Innspirere?
- Engasjere?
Og hvem skriver du for?
- Har du en bevisst målgruppe du henvender deg mot?
- En spesiell bransje eller en ”typisk” kundeprofil = buyer personas?
Last ned eboken som beskriver hvordan du bygger en buyer personas.
Kvalitetsinnhold er et stategisk valg - som bygger autoritet
Det å skulle skrive BRA innhold er et valg du tar. Da bygger du din virksomhets merkevare, du jobber med synlighet gjennom målbevisst bruk av ulike virkemidler, og du vil få resultater i form av bedre besøkstall, mer relevante lesere, flere leads å bearbeide til fremtidige kunder.
Utgangspunktet for innholdsproduksjon er å skape noe som hjelper den potensielle kunden, noe som engasjerer, som vekker interesse, som utfordrer og setter din virksomhet på kartet.
Og glem ikke innhold for eksisterende kunder. Disse skal inspireres til kontinuerlig utvikling på sin reise til en bedre markedsposisjon.
Så hva er det som gjør deg god på innholdsproduksjon?
1. Lag ditt EGET innhold!
Å skape sitt eget innhold er viktig for rangering på Google. Man kan gjerne fremsnakke andre artikkelforfattere og vise til godt innhold, men ikke kopiere andres innhold. Google ser dette og vil straffe kopiering med dårligere google rangering. Derfor må du jobbe med det innholdet som vil hjelpe dine potensielle kunder, finn ut hva de søker etter på vei til en kjøpsbesluting om dine produkter og tjenester.
Planlegging av innhold er ekstremt viktig, få det til å bli en naturlig del av din virksomhets rutiner. Hva er det kundeservice får flest spørsmål om? Skap innhold om det! Hva er det selgerne får flest innvendinger om? Hvilke barrierer møter de? Noter alle spørsmål bedriften får spørsmål om, og start jobben med å prioritere noen relevante artikler.
2. Prioriter gode overskrifter!
En god overskrift vekker interesse, så bruk tid på å velge en overskrift som fanger interesse. Statistisk vet vi at ca 80% leser overskriften, mens bare 20% av disse vil lese resten av innholdet! Og for all del, ingen skrivefeil, det er lite tillitsvekkende.
Med andre ord, både overskrift og innholdet må være gjennomtenkt for å skape de resultatene vi er ute etter. Start gjerne med en arbeidstittel, men jobb videre med noen ulike forslag som du vurderer opp mot hverandre. Spør noen kollegaer om innspill, test gjerne ut forskjellige alternativer for å se hva som passer dine lesere best.
3. Å kunne gi svar!
Når vi benytter søk på Google, så ønsker vi svar på en konkret utfordring eller vi trenger tips om et eller annet.
Sørg derfor for at det innholdet du skaper gir leserne dine de svarene de er ute etter. Se for deg hvilke søkefraser og søkeord dine kunder benytter, vurder hvordan språk eller bransjekoder som benyttes, skaff deg innsikt om dine potensielle kunders søkeadferd. Forstår du dette så klarer du lettere å skape innhold som treffer målgruppen din, innhold som gir høyere besøkstall, som gir deg lesere som søker til deg for dine råd og anbefalinger.
Du blir en kilde til viktig informasjon som bygger din virksomhets kredibilitet i markedet.
4. Vær nøyaktig, oppgi kilder!
Dersom du viser til statistikk, husk alltid å oppgi kilden. Slik nøyaktighet bygger tillit med leserne, og er fordelaktig for rangering i google.
Du unngår også at din bedrift knyttes til en eventuell feilinformasjon dersom det skulle oppstå. Generelt sett, sjekk dine kilder godt. Ikke vis til noe du ikke føler trygghet på om er korrekt er en naturlig anbefaling.
Bruk av eksterne linker i dine artikler er, foruten med på å skape tillit mellom deg og leseren, også med på å hjelpe søkemotorene med å forstå hva ditt innhold handler om. Det gir deg bedre rangering, som igjen gir deg økt trafikk.
5. Kommunisere bedre ved hjelp av visuelle virkemidler
Bruk bilder og andre visuelle virkemidler som video, diagrammer etc. for å illustrere poenget i artikkelen. Dette vil forbedre leseropplevelsen og forsterke poenget i det du formidler.
Uansett hva du skriver om, bruk alltid bilder! Det er tungt å lese ren tekst, og faren er større for leserflukt dersom det ikke er noe som bryter opp teksten. Men for all del, velg bilder med omhu. Det kan være lurt å droppe typiske istockphotos, finn din vri, gjør noe orginalt, vekk interesse.
6. Unngå unødvendig ”fyll”
Prøv å skape kort og konsist innhold, ikke tenk så mye på antall ord i artikkelen. Det viktigste er å skape et innhold som har nytteverdi for leseren. For mer utdypende informasjon kan det være lurt å lage et såkalt ”innholdstilbud”, en ebok, rapport, whitepaper eller lignende som kan lastes ned på din nettside.
Disse innholdstilbudene er det som skaper konverteringer. Det er her vi forstår om leseren ønsker og trenger utdypende informasjon om det vi leverer, og som igjen betyr at han er å betegne som et reelt leads for virksomheten.
Les vår artikkel om konverteringsoptimalisering her.
7. Til syvende og sist dreier det seg om å skape engasjement, nysgjerrighet og tillit.
Fokuser på:
- Godt innhold
- Relevant innhold
- Gode visuelle virkemidler
- Godt språk
-Og tenk først og fremst på på å hjelpe leseren med sine problemstillinger!
Lykke til med innholdet!
Ønskes hjelp til å planlegge, skrive og/eller distribuere innhold så ta kontakt for en uforpliktende rådgivningstime.