Utfordringer innen digital markedsføring du må tenke på i 2017

Utfordringer digital markedsføring.jpg

Ingen tvil, tiden går jammen fort. Og utviklingen innen digital markedsføring utvikler seg i et forrykende tempo. 2016 nærmer seg slutten og det er på tide å forberede seg på et nytt år og nye muligheter. Spørsmålet er: Har du begynt å tenke på hvilke utfordringer innen digital markedsføring du må tenke på i 2017 for å være best mulig forberedt? For deg som vurderer digital markedsføring, eller inbound marketing som strategi, for din bedrift, fortvil ikke. Her gir vi deg 5 utfordringer du bør begynne å tenke på med en gang.

Utfordring #1: Surfing via mobilen tar over

For de aller fleste moderne bedrifter har det i en årrekke vært viktig å være synlig på internett. Men mobile enheter og smarttelefonen har endret dramatisk vår digitale tilstedeværelse. I dag er det flere som søker etter informasjon fra håndholdte enheter enn fra desktop. Google tok hensyn til dette allerede i 2015 ved å endre sine algoritmer til å bli mer mobilvennlige. I Januar 2017 tar imidlertid Google skrittet fullt ut og innfører Mobile first indeks for Google søk. Ja, du hørte helt riktig, vi snakker Januar, så spørsmålet du derfor må stille deg er om dine websider faktisk er forberedt på 2017? Tar du sjansen på å bli usynlig i Google når kundene dine søker etter deg? Neppe. Kanskje du skjelver litt i buksene, men med noen enkle grep finnes det heldigvis råd:

Her kan du lese vår artikkel her om Google Mobile First Indeks >>>

Her kan du lese mer om mobilvennlige sider for nettstedet ditt >>>

Uansett, dette medfører at alle vi som jobber med markedsføring må optimalisere våre websider for mobile enheter hvis vi ikke vil miste verdifull trafikk fra potensielle kunder. Det meste av trafikken fremover vil nemlig komme fra mobile enheter. Det som er viktig å forstå med "mobile first" er at søk fra desktop også vil bli påvirket av om websidene dine er tilpasset mobil. Google vil ikke lenger operere med to forskjellige algoritmer. Så det enkle budskapet er at du har ikke noe valg. Du må ta grep i dag.

Utfordring #2: Ad Block teknologi ødelegger for tradisjonell markedsføring

I følge HubSpot's 2016 State of Inbound Report øker Ad Blocking fra mobil, årlig med over 90 %. Det betyr at vi som brukere tar større og større kontroll over hva vi ser og leser på nettet... vi vil med andre ord bestemme selv. Mange ser på tradisjonell markedsføring som støy. Programvare for Ad Blocking hindrer effektivt pop-ups, video annonser og andre former for uønsket reklame og innhold på internett. Dette vil svekke inntektsgrunnlaget for de som tjener penger på online annonsering.

Du må finne andre måter og nå ut til ditt publikum på. Du er nødt for å tilby innhold som ditt publikum og dine potensielle kunder faktisk ønsker å konsumere. Som markedsførere må vi sette oss bedre inn i hvem våre personas er, hvordan søker de etter informasjon og hva som kjennetegner kjøpsreisen, eller "The Buyers Journey".

Trenden med å blokkere innhold fra betalte medier er et tydelig signal til oss markedsførere om å gjøre oss fortjent til den oppmerksomheten vi ønsker i egne og eide kanaler. Men du er selvfølgelig ikke alene..

Utfordring #3: Økt kamp om oppmerksomhet i digitale kanaler

Du kan være sikker på en ting. Dine konkurrenter er minst like ivrige på å utnytte det digitale rom som du er, og gjør alt de kan for å fange kundenes oppmerksomhet. De sitter definitivt ikke og ser på at du vinner terreng på deres bekostning. Konkurrentene følger med på alt du gjør og vet alt om deg. De vet hvilke søkeord du rangerer høyt på, hvilke kampanjer du kjører, og vil gjøre hva de kan for å vippe deg av tronen. De leser bloggen din med stor interesse og henter til og med inspirasjon fra den. Det fine er at du kan gjøre det samme..

For å møte denne konkurransen og være et hestehode foran de andre, må du posisjonere deg og skille deg ut ved å tilpasse innhold av høy kvalitet basert på kunnskap om kundene dine. Skaff deg gode personas og sett deg inn i hva kundene er opptatt av i de ulike fasene av kjøpsprosessen. Å skape relevant innhold er ikke noe som kommer av seg selv, så du må sette av både tid og ressurser for å vinne og beholde synlighet i Google og andre søkemotorer.

Utfordring #4: Kommunisere sømløst via mange digitale kanaler samtidig

Du må møte kundene dine i de riktige kanalene. Hvilke sosiale medier og digitale forum er de aktive på? Hva lurer de på? Du bygger autoritet og vinner tillit ved å ta en tydelig rolle i de digitale kanalene. Derfor blir det viktigere og viktigere å kommunisere med kundene din på tvers av ulike kanaler. Du må ha en tydelig multi-kanal strategi på hvordan du vil bruke epost, sosiale medier, online chat eller andre fora, for å bygge din pipeline.

Salgsorganisasjonen vil i større grad være avhengig av å få varme leads fra markedsavdelingen. Er selgerne dine i det hele tatt aktive i sosiale medier? Bruker de sosiale medier til å prospektere? I stedet for å kjøre ut iskalde ringelister, kan de bruke LinkedIn (Sales Navigator) til å finne nye leads. Selgerne dine kan og bør knytte kontakt med potensielle kunder på nettet. Marked og salg bør derfor utarbeide en tydelig strategi på hvordan de sammen kan utarbeide en fornuftig digital tilstedeværelse og være tilgjengelig ved å svare på spørsmål og problemstillinger i bransjen. Snakker kundene om deg på facebook, bør du som markedsfører være den første til å kommentere og svare på spørsmål. Ved å være aktiv selg styrer du samtalen og er med å legge viktige premisser for hvordan publikum oppfatter bedriften du representerer.

Utfordring #5: Skape optimalisert innhold som engasjerer og konverterer

Som vi har vært inne på, innhold blir stadig viktigere for å fange og holde på kundens oppmerksomhet. Men å skape engasjerende innhold som konverterer interessenter til leads og kunder, kan være høyst utfordrende? Å produsere innhold av høy kvalitet krever ressurser, og du må vite hvilke formater du skal satse på. I tillegg til tekst får de visuelle mediene stadig større plass, som eksempelvis videomarkedsføring. La oss se på noen av de formatene vi kan bruke:

  • Blogg
  • E-bøker og whitepapers
  • Videoer
  • Infographics
  • Presentasjoner
  • Kalkulatorer
  • Webinarer
  • Slideshows

Det er kun kreativiteten som setter begrensninger for hva vi kan produsere av innhold, men dette er noen av de vanligste. For å finne ut hva som fungerer best, må du teste og måle hva som gir best resultater. Gjør grundig research og følg med på hva konkurrentene gjør.

Ofte er en seriøs blogg viktig for å trekke mange kunder til webområdet ditt. Du kan i tillegg bruke bloggen til å promotere annet innhold som kan lastes ned. Dette er konverteringsoptimalisering i praksis. Det som er utfordrende er hva du skal blogge om og hvor ofte du skal legge ut nye artikler. Hvordan skal du organisere bloggen og hvem har du i egen organisasjon som kan bidra? De virksomhetene som setter dette høyt på agendaen opplever raskere vekst i antall konverteringer enn de som ikke evner å gjøre det. Dette kommer derfor til å bli en viktig differensiator fremover.

Veien videre:

Dette er bare noen av flere utfordringer du som markedsfører må forholde deg til i året som kommer. Det som er sikkert er at 2017 blir et spennende markedsføringsår. Ser du mulighetene og er du klar?

E-bok Buyer Persona

Tilbake til bloggen