Hvordan øke B2B trafikken til dine websider med sosiale medier?

Sosiale medier strategi.jpg

Bruker du sosiale medier aktivt for å øke trafikken til dine webisider? Hvis ikke er det på tide å komme i gang så fort som mulig. Sosiale medier har kommet for å bli og er en viktig del av hvordan kundene skaffer seg informasjon og gjør sine innkjøp i dag. Sosiale medier bør derfor være en viktig del av din totale strategi for digital markedsføring. Dette gjelder ikke bare i B2C markedet, men kanskje vel så mye i B2B markedet. Dette kommer av at kjøperne i B2B markedet tar mer hensyn til et godt rykte og god omtale når de vurderer ulike leverandører. Derfor er referanser så utrolig viktig. En god referanse er det beste verktøyet en selger kan ha i skuffen.

La oss se på hvordan øke B2B trafikken til dine websider med sosiale medier på en effektiv måte. Hvordan kan du dra nytte av sosiale nettverk slik at du også kan øke antall besøkende, leads og kunder til din bedrift. Her gir vi deg noen enkle triks du kan iverksette nå med en gang.

Bruk profesjonelle verktøy som LinkedIn.

Hovedmålet med å trekke flere besøkende til websidene dine er i første omgang å skaffe flere leads og øke salget. Du vil ha flere betalende kunder. Da må kundene finne deg, enten det er en fysisk butikk eller digitalt på nettet. Da må du sørge for at du tiltrekker deg de kundene som du tror kan være interessert i å kjøpe av deg her og nå eller en eller annen gang i fremtiden. Da må du sørge for å være tilstede på de sosiale nettverkene dine kunder frekventerer.

For B2B markedsførere er LinkedIn i en særklasse når det kommer til nettverksbygging og følgelig det mest effektive verktøyet for å skaffe nye leads og kontakter. Over 80 % av alle leads som kommer fra sosiale medier kommer fra LinkedIn i følge Kissmetrics. Andre kanaler som Google+, Twitter og selvfølgelig Facebook står for 20 %, så det sier seg selv at en profesjonell tilstedeværelse på LinkedIn er viktig.

 Fordeling sosiale medier.png

Hvorfor er LinkedIn så effektivt når det kommer til å generere flere leads og utvide nettverket ditt? De aller fleste som er aktive på LinkedIn er der for å holde kontakten med tidligere kolleger og komme i kontakt med andre du kan ha nytte av nå eller i fremtiden. På LinkedIn legger du ikke ut bilder av hva du har til middag, for å sii det sånn. Det er stort sett en gjensidig respekt blant brukere på LinkedIn, om at LinkedIn er og skal være et profesjonelt nettverk, mens andre sosiale nettverk er mer personlige.

At LinkedIn har fått et såpass stort grep om det profesjonelle markedet betyr definitivt ikke at du skal utelukke andre kanaler som facebook, Youtube, twitter og Google+. Til og med Instagram og Snapchat kan ha stor relevans i ulike sammenhenger, avhengig av hva du driver med. Men med disse kanalene er det fort gjort å drukne i støyen og mengden av annen informasjon, og blir derfor mindre målrettet. Du kan få mange besøkende til å like deg på facebook, men hvor mange av dem er relevante og potensielle kunder? Når noen viser interesse for deg på LinkedIn vet du at sannsynligheten for at de faktisk er interessert i bedriften din er mye større. De er mest sannsynlig interessert i å vite mer om produktene og tjenestene dine. Det er her du som markedsfører kommer inn.

Del relevant innhold

For å få potensielle kunder til å følge deg i sosiale medier å du sørge for å ha relevant innhold av høy kvalitet som du kan dele. Du må by på deg selg og dele autentisk innhold som er av interesse for potensielle kunder. De som deler av sin kunnskap er vinnerne i dagens marked. Det er de som byr på seg selv som blir oppfattet som en autoritet i bransjen. Gjennom fortjent oppmerksomhet. Det er dette inbound marketing handler om. Kanskje du allerede har skrevet innhold. Da må du få det ut i relevante kanaler som igjen vil trekke nye potensielle kunder til websidene dine. Det er dette som er innholdsmarkedsføring i praksis. Content is king, ikke sant. Bevis det!

Les mer om hvordan generere flere leads med innholdsmarkedsføring >>

Les mer om innholdsmarkedsføring som guider kunden gjennom kjøpsreisen >>

Du tenker kanskje at du ikke har nok innhold å dele? Jeg vet, det tar tid å skrive og skape innhold som treffer markedet ditt. Det er forståelig. Men du sitter med kunnskap andre vil ha. Start med å dele av din erfaring, informer om verktøy du bruker eller andre ressurser du finner relevant og som du mener kundene kan ha nytte av. Sett av tid noen dager i uken, og du vil bli lagt merke til. Etter hvert bygger du deg opp en egen ressursbank av innhold som du kan dele. Det fine med en profesjonell fag-blogg og sosiale medier er at du blir din egen nyhetssjef og kan bestemme helt selv hva, hvor og hvor ofte du ønsker å distribuere innholdet du skriver. Du blir din egen redaktør og nyhetssjef.

Engasjere publikum

Still spørsmål som relaterer til det innholdet du deler. Det vil igjen engasjere flere av dine lesere. En fin måte å stille spørsmål på er ved å bli med i relevante grupper på eksempelvis LinkedIn. Du kan til og med starte en egen gruppe selv som tar opp utfordringer og problemstillinger dine kunder møter i profesjonell sammenheng.

For å sette i gang diskusjoner på nettet er det vesentlig at du har innblikk i hva kundene dine er interessert i. Hva er de opptatt av? Hva lurer de på som hindrer dem fra å ta et valg, hvis de befinner seg i en kjøpssituasjon? Den eneste måten å finne ut det på er å lytte til publikum. Sørg for at du monitorerer hva som blir sagt om ulike temaer. Ved å bruke verktøy som Google Alerts eller HubSpot Monitoring (det finnes mange andre), så kan du legge inn ord og uttrykk og bli varslet hver gang noen skriver eller nevner det i et innlegg på nettet. Da vil du raskt få inntrykk av hva markedet er opptatt av. På samme måte kan du følge eller søke på ulike hashtags på twitter (og i andre sosiale medier) for å finne frem til relevante artikler som angår deg.

Ha en klar og tydelig strategi - sett S.M.A.R.T. mål.

Det er ikke nok å publisere nye innlegg på bloggen din av og til, og håpe at veldig mange finner dem og klikker seg videre til din hjemmeside. Veldig mange bommer her. For å få maksimalt ut av din innsats på sosiale medier må du imidlertid ha en strategi.

For å kunne utarbeide en strategi for sosiale kanaler, må du ha en klar oppfatning av hva målene dine er. Hva ønsker du å oppnå? Vi bruker gjerne S.M.A.R.T metoden for å definere hva vi mener. Det vil si:

  • Specific - målene må være så spesifikke som mulig
  • Measurable - målene må være målbare
  • Attainable - målene må være oppnåelige
  • Relevant - målene må være relevante
  • Timely - målene må være tidsbegrenset

Dette vil hjelpe deg å bli mer effektiv. Å si at du skal trekke flere besøkende til bedriften din er veldig vagt og lite forpliktende. Hvis du derimot sier at du skal skaffe 100 nye besøkende til dine websider fra LinkedIn denne måneden, så dekker det alle SMART kriteriene. Hvis du ikke klarer målet, er det lett å analysere webtrafikken til hjemmesidene dine, og gjøre nødvendige endringer for å øke sannsynligheten for at du klarer målene neste måned i stedet.

En annen viktig del av din strategi bør være å ha klart for deg hvem du ønsker å nå. Ta en gjennomgang av dine personas (Buyer Personas), og minn deg selv på hvem du egentlig ønsker å komme i kontakt med. Dette hjelper deg å skrive relevante oppdateringer i sosiale medier som appellerer til disse menneskene. Deretter er det smart å bruke en kalender til å planlegge oppdateringene og holde styr på hvilke meldinger du skal legge ut, i hvilke sosiale nettverk og når. Til dette formålet er det lurt å bruke software som hjelper deg å holde orden. 

Det kan også være smart å få med salgsavdelingen. Dine selgere sitter antagelig på unik kompetanse om dine kunder og bør engasjere seg også på sosiale medier. Vurder hvem som skal ha tilgang til bedriftssidene på eksempelvis LinkedIn og Facebook og motiver dem til å dele innhold på sine egne profiler. Jeg har tidligere også skrevet om hvorfor salg bør blogge, du kan lese artikkelen her:

Les våre 3 grunner til hvorfor salg bør starte med blogging >>

Så da er det bare å komme i gang. Sosiale medier har som sagt kommet for å bli en stund ser det ut til, så din tilstedeværelse er viktig. Lykke til!


 tips og triks for hvordan skaffe flere leads


 

Tilbake til bloggen