Synes du HubSpot er for dyrt? Ikke kjøp nå!

Det finnes veldig mange løsninger der ute som hjelper deg å markedsføre bedriften din. Du har WordPress for a lage websider, MailChimp for epost markedsføring, Unbounce for landingssider, SuperOffice CRM for å holde orden på alle kundene dine, Freshdesk hjelper deg med kundeservice....jepp, jeg kan lage denne listen mye lengre. 

Book HubSpot Demo

Mange av verktøyene over er gratis eller rimelige å komme i gang med. Men med en gang du begynner å legge til funksjonalitet og skalere opp begynner prisene å stige til værs. 

Dessuten, alt for mange investerer i verktøy og teknologi før de har satt seg mål, utarbeidet planer og lagt en strategi på hva man vil. Ofte finner man ut at det det var en feilinvestering. Det var ikke det du var ute etter. Da har du kastet bort tid og ressurser uten å få noe tilbake. 

Så der har du bakteppet for resten av dette innlegget. Synes du HubSpot er for dyrt? Les videre!

Hva mener du med dyrt?

Poenget er at du kan ikke si at noe er dyrt før du har bestemt deg for hva du skal (eller kan) bruke det til. 

  • Hva tenker du å bruke HubSpot til i forhold til dine mål og planer fremover?
  • Hvilke problemer og utfordringer kan HubSpot som plattform løse for deg i samsvar med selskapets strategi.
  • Har dere organisert dere på en sånn måte at dere fullt ut kan nyttiggjøre dere en investering i HubSpot.
  • Er marked og salg en sammensveiset gjeng og et kraftfullt vekst-team eller sitter de på hver sin tue og skuer morskt på hverandre. 

Hva koster egentlig inbound marketing? 

Er det prisen eller verdien som er viktig?

Eksempel fra egen erfaring:

For et par dager siden kjøpte jeg meg ny hodelykt. Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg skulle bruke 7-800 kroner. Alt over 1 000 kroner er for mye. Etter å ha gjort litt research på nettet og snakket med en dyktig selger og turentusiast som kunne sine saker, endte jeg opp med en hodelykt til 2 300 kroner i stedet. Og jeg angrer ikke et sekund. Selgeren fikk meg til å fortelle om mine planer og behov. Jeg skal bruke hodelykten på både korte og lengre turer i skog og mark, til alle årstider. Jeg er nemlig glad i friluftsliv. Det kunne fort blitt dyrt å kjøpe en hodelykt som over hodet ikke dekker mine behov. 

Sånn må du tenke som selger i b2b markedet også. Stille spørsmål, avdekke behov og kvalifisere kjøperen. Hva er riktig løsning for kunden og er din løsning i det hele tatt den rette. Misfornøyde kunder er skadelig for businessen. 

Strategi kommer før verktøy og taktikk

Hvis du ikke har en strategi eller konkrete planer og mål for markedsføringen din. Ikke kjøp HubSpot nå!  Hvis ikke marked- og salgsavdelingen er samkjørte med en felles forståelse for hvordan skaffe flere leads og kunder, så er det bedre å vente. Har dere ikke en gjennomtenkt og konkret salgsprosess på plass vil hver eneste krone dere bruker på HubSpot føles veldig dyrt.  Og det er dyrt! Mest sannsynlig kommer dere til å si opp HubSpot allerede første året. Sørg heller for å gjøre grundig forarbeid og kom riktig i gang helt fra starten av. 

Den dagen dere har fått på plass punktene over vil sjansene for at en investering i HubSpot gir positiv ROI øke betraktelig. Da er det ikke lenger dyrt. 

Knappe ressurser.

Som jeg har prøvd å påpeke over, HubSpot vil ikke generere en eneste kunde alene. Inbound handler i stor grad om å produsere godt innhold av høy kvalitet, samt være relevant gjennom hele kundens livssyklus. Alt du kommuniserer ut må ha en verdi for kundene dine.

Din oppgave er å tiltrekke, engasjere og begeistre kundene dine. Inbound er en strategisk tilnærming og er tid- og ressurskrevende. Det som er positivt er at forarbeidet og strategi, sammen med HubSpot vil spare deg og din bedrift for masse tid. På sikt vil HubSpot frigjøre tid for selgerne dine og gjennomsnittshastigheten på hvert salg vil gå ned. 

Det som koster i kroner og øre er altså det du legger inn av menneskelig ressurser og tiden de bruker på å skape smart innhold. Mye mer enn selve HubSpot lisensen.

Du kan lese alt om HubSpot og priser her >>

Men det er helt ok så lenge det genererer mer business. Det som imidlertid er dyrt er å ha ansatte som ikke er produktive, ofte fordi forholdene ikke er lagt til rette for det. Gjengangeren er salgssjefen som kommanderer selgerne til å ringe kalde telefoner uten mål og mening. Det er dyrt!

 

Alt for ofte ansetter man selgere uten en plan for onboarding eller verktøy, prosesser og innhold som legger til rette for å selge mer effektivt. Ensidig fokus på cold calling er drepen for de aller fleste selgere.

Undersøkelser og statistikk viser at kunder ikke vil snakke med en selger før mot slutten av kjøpsprosessen. Flesteparten av de du prøver å ringe tar ikke telefonen. Når selgere ikke får den opplæringen og de verktøyene de trenger gjør de den tradisjonelle feilen med å "pitche" egne produkter og tjenester.

Fakta er at kundene finner det de trenger av informasjon på nettet. De forventer å finne informasjon, spesifikasjoner, priser og referanser og hvordan det er å jobbe med dere på nettet før de prater med en selger. For å møte denne forventningen må vi legge til rette for en smidig og digital salgsprosess som guider kunden i riktig retning. Salgsprosessen må speile kjøpsprosessen! Noe veldig mange bedrifter sliter med i dag.

Det er her HubSpot kommer inn i bildet. HubSpot hjelper deg å organisere arbeidsoppgaver og de ulike avdelingene og sørge for at at kundene ikke faller mellom to stoler (marked og salg?😀). Opplevd verdi overstiger tanken om at dette er dyrt. 

HubSpot er et "alt i ett" verktøy: 

Jeg startet med å ramse opp ulike verktøy som dekker ulike behov. HubSpot på sin side er en "nesten" komplett plattform for markedsføring, salg og kundeservice. HubSpot er ikke først og fremst et Marketing Automation verktøy (mange tror det).

HubSpot er CRM, epost markedsføring, publiseringsverktøy, landingssider, sosiale medier, annonsering, marketing automation, salgsprosesser, pipeline, kalender, møtebooking, prospektering og mye mer i ett og samme system. Det er kampanjestyrt. Du kan se hva som fungerer og ikke. Personas og kjøpsreisen står i sentrum. Du kan følge kunden gjennom hele kundeforløpet.

Det jeg mener er at du må ha dette bakteppet som utgangspunkt før du påstår at HubSpot er dyrt. Når du har en god forståelse for hva som må til for å lykkes med inbound metodikken, digital markedsføring og b2b salg, er det mye lettere å se verdien av HubSpot. 

 

Når du er klar for å investere i HubSpot, må du på et eller annet tidspunkt bestemme deg for hvoran du ønsker å gennomføre onboardingen. Du kan se hva jeg mener i videoen over eller lese denne artikkelen om HubSpot Onboarding her, for inspirasjon. 

Hvis det er noe du lurer på i forhold til HubSpot hører vi veldig gjerne fra deg.

New call-to-action

Tilbake til bloggen