5 tegn på at inbound marketing og HubSpot er riktig strategi

For å finne tegn på at inbound marketing og hubspot er riktig strategi for din bedrift så er det viktig å se på den overordnede forretningsstrategien. Er det elementer i forretningsstrategien som legger til rette for inbound marketing som metode? Ofte er det snakk om å endre strategi og se på markeds- og salgsavdelingen med helt nye øyne. Som markedsansvarlig har du sikkert noen mål og ønsker for virksomheten du jobber for. Kanskje er tiden inne for endring. I så fall anbefaler jeg at du leser videre. Kjenner du deg igjen i noen av punktene nedenfor?

#1: Ønske om vekst

Økt vekst kommer enten gjennom nå skaffe nye kunder eller mersalg til eksisterende kunder. Aller helst begge deler.

Hvis målet er å skaffe "new bizz" er du avhengig av å generere flere leads til virksomheten din. Inbound marketing er ofte den beste måten å øke trafikken til dine websider på og ikke minst konvertere flere besøkende til konkrete leads. Inbound marketing tar sikte på å tiltrekke potensielle kunder med en seriøs blogg og godt innhold. Godt innhold hjelper kundene gjennom kjøpsreisen og til å forstå hvordan de kan få løst sine problemer eller utfordringer.

Her kan du lese mer om hvordan generere flere leads med innholdsmarkedsføring >>>

Marketing automation egner seg også svært godt til eksisterende kunder. Ved å følge med på hva de er opptatt av og hva de interesserer seg for kan vi skreddersy innhold til hver enkelt kunde. Ved å følge med på hvilke nyhetsbrev og blogginnlegg de leser, hvilke calls-to-action (CTA) og lenker de har trykket på og hva de har lastet ned av e-bøker osv, kan vi tilpasse og sende innhold som er relevant for kundene våre til enhver tid. Dette gjør at kundene ikke føler seg glemt og vi trekker dem nærmere til oss. Hvis marked og salg kommuniserer tett sammen (som de jo absolutt bør gjøre), så gir dette selgeren eller KAM'en en unik mulighet til å følge opp kunden og avtale et møte ved behov.

#2: Ønske om å korte ned salgsprosessen

Mange B2B virksomheter kan ha salgsprosesser som varer opp til et år eller lengre. Ved å korte ned tiden det tar å selge inn en ny kunde, vil dette kunne ha en stor verdi for din virksomhet. I denne sammenheng er det et viktig mål at salgsavdelingen kan konsentrere seg om å jobbe med aktive kjøpere og varme leads, i stedet for å kaste bort tiden på cold calling, som i beste fall er sløsing med ressurser. 

Inbound marketing og HubSpot jobber for deg 24 timer i døgnet og sørger for å kvalifisere prospekter, uten at selgerne dine trenger å være involvert. Gjennom å tilby premium innhold som eksempelvis en e-bok, sørger maskineriet for å konvertere besøkende til leads i bytte mot deres kontaktopplysninger og e-postadresse.

Marketing automation gir deg muligheten til å bearbeide leads videre gjennom kjøpsreisen (Buyers Journey), ved å planlegge nøye hva man sender ut og til hvem. Det handler om å bearbeide leads og avdekke deres behov, før de er modne for å bli kontaktet av salgsavdelingen.
Inbound_Tid_Sted_Innhold-1.png

Denne metoden sørger dermed for at selgerne dine kan ta kontakt med aktive kjøpere som har et reellt behov på riktig tidspunkt. Innhold må være tilpasset tid og sted hvis du skal nå frem med budskapet ditt. Tidligere, og det gjelder dessverre fortsatt, har selgerne brukt det meste av tiden på å skyte i blinde og snakke med uinteresserte passive kjøpere. Nå legger vi forholdene til rette for å korte ned hele salgsprosessen med å tiltrekke oss relevante og aktive kjøpere som vi bearbeider videre hele veien til betalende kunder.

#3: Ønske om å bli oppfattet som ekspert i din bransje (thought leadership)

Å bli ansett som en "thought leader" eller ekspert innen et fagfelt kommer ikke av seg selv, men er likevel et mål for mange. Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn for å bli en meningsbærer i din bransje, men inbound marketing og innholdsmarkedsføring er skreddersydd for å hjelpe deg på vei og hjelper deg til å tiltrekke spennende kunder og kompetente medarbeidere.

Med en seriøs blogg og godt innhold sørger du for å være din egen nyhetssjef og har en unik mulighet til å påvirke markedet. Innhold er bensinen som holder motoren i gang. Med godt innhold opparbeider du deg en naturlig autoritet i din bransje. Søkemotoroptimalisering hjelper deg å bli synlig i søkemotorene, slik at interessenter finner innholdet ditt enkelt. HubSpot, som et "all-in-one" verktøy, sørger for å sy sammen alle aktiviteter og gjøre det enkelt å holde oversikten.

Innhold kommer ikke av seg selv. Det er tidkrevende og du må beregne å sette av en del ressurser. Men det er nettopp innhold som gjør at du kan skille deg ut fra mengden.

#4: Ønske om å kunne dokumentere målbare resultater

Det fine med digital markedsføring er at det meste er målbart. Utfordringen for mange har vært at man ofte må ta ut tall og statistikker fra mange verktøy. I stedet for å ha kanskje 10 - 15 verktøy som du må forholde deg til, så gir HubSpot deg alt sammen i en programvare. HubSpot er et meget kraftig verktøy når det kommer til analyse og rapportering.

Du ønsker å se hva som fungerer og ikke. Hvilke aktiviteter og kampanjer har gitt størst effekt. Hvor mange leads har en kampanje generert, og hvor mange av disse har blitt til betalende kunder. Dette er tall din CEO eller CFO garantert er interessert i. Det gir dessuten forutsigbarhet. Hvor mye bidrar du med av den totale omsetningen. Når du kan dokumentere hvilke tiltak som gir størst effekt er det lettere å be om budsjett til å gjøre mer av det som fungerer.

#5: Ønske om å samle alle markedsaktiviteter i en plattform

Vi har allerede vært inne på dette. Hvis du er frustrert over at du må forholde deg til mange verktøy for å gjennomføre ulike markedsføringstiltak online, har du kanskje også et ønske om å samle flere aktiviteter i et program.

Nå innfører du ikke inbound marketing for å spare tid, bare så det er sagt. Tvert i mot, å skape relevant innhold i de rette kanalene er ressurskrevende. HubSpot som verktøy vil imidlertid gjøre deg mer effektiv og sørge for at du får en helt annen oversikt over dine aktiviteter og kampanjer. HubSpot gir deg også muligheten til å gjøre mer ved å skape nye muligheter du kanskje ikke var klar over eksisterte tidligere. Inbound marketing er digital markedsføring satt i system. Alt henger sammen.

HubSpot_Sales.pngHubSpot består dessuten i tillegg av CRM og HubSpot Sales, som skaper bro mellom markedsavdelingen og salgsavdelingen og en felles plattform for interaksjon. Denne koblingen kommer bare til å bli viktigere og viktigere, og sørger for at marked og salg lettere kan sette opp og jobbe mote felles mål.

HubSpot - Digital markedsføring satt i system >>>

Er HubSpot et riktig valg for din virksomhet? >>>

 

Fortsatt usikker?

Er du usikker på om inbound marketing og HubSpot er riktig vei å gå for din bedrift? Av og til kan det være vanskelig å vurdere hvorvidt det er formålstjenlig å bytte ut eksisterende løsninger med et nytt system. Det forstår vi. Vi sier ofte at en investering i HubSpot som system og inbound marketing som metode er en forlengelse av markedsavdelingen din. I mange tilfeller kan du se på det som en ansatt som jobber for din virkosmhet 24 timer i døgnet. Kostnadsmessig kan det også ligge på nivå med en ekstra ressurs på din markedsavding. Er du klar for å vurdere et slikt strategisk skifte?

 New Call-to-action

Tilbake til bloggen