7 marketing automation tips og triks for din virksomhet

Din bedrift opplever kanskje vekst og ting ser ut til å gå ganske greit. Pilene peker oppover. Ingen ting er bedre enn det. Men du kan fort oppleve at dagene ikke strekker til. Det blir stadig vanskeligere å følge opp nye prospekter og leads som kommer din vei. Da kan fort salgsmuligheter gå tapt. Men fortvil ikke, det finnes løsninger for sånt.

Marketing automation kalles det, og er en effektiv metode for å automatisere prosessen med å generere, følge opp og bearbeide leads gjennom deler av kjøpsreisen. Marketing automation gjør på mange måter grovarbeidet, mens du kan fokusere på strategi, analyse og optimalisering. Men gjort feil, kan det gjøre mer skade enn godt. Så vil du unngå de største bommertene, bør du lese våre 7 marketing automation tips og triks nedenfor.

Her kan du lese mer om hva inbound marketing er >>

1. Ikke misbruk e-posten

Ikke gå i den fella at du sender for mange e-poster til de samme mottakerne. Dessverre er det mange som synder her, men dette virker bare irriterende og forstyrrende. Leads og kunder kan fort føle at de blir bombardert med informasjon de kanskje ikke er interesserte i.

I stedet for å sende vage e-poster med lite relevant informasjon til gud og hvermann, så bør du heller forsøke å skreddersy og spisse innhold til den enkeltes behov og kundereise. Ved hjelp av dedikert programvare som HubSpot skaffer du deg relevant informasjon du kan bruke for å tilpasse innhold til riktig tid og på rett sted. Dette er en del av kjernen i inbound marketing, og som du bør prøve å adoptere inn i din egen digitale markedsførings-strategi.

2. Ikke kjøp ferdige lister - gjør deg fortjent til dem!

Mye kan kjøpes for penger, som eksempelvis plass og oppmerksomhet i digitale kanaler. Men fortjent oppmerksomhet kan ikke kjøpes. Og e-post lister for bruk i markedsføringen er vel noe av det dummeste du kan bruke penger på, hvis du spør undertegnede. E-post lister må bygges fra bunn av. Fortjent oppmerksomhet kommer rett og slett ikke av seg selv.

For mottakerne er det ene og alene irriterende og få tilsendt informasjon de aldri har bedt om eller vist interesse for. Det ender som regel opp i total skivebom. Og rett i søppelkassa. Selvfølgelig kan du ha flaks og treffe blink, men alt i alt er det sløsing med ressurser uansett. I stedet bør du konsentrere deg om å bruke tiden på aktive kjøpere. En god e-post liste bygger du ved å få interessenter til aktivt å sette seg på en liste med navn og e-post adresse i bytte mot relevant innhold av høy kvalitet. Da bygger du en e-post liste med leads som aktivt har bedt om mer informasjon fra deg og din virksomhet.

3. Spiss innhold til hvem du sender til

Vi er heldigvis ikke like, og det gjelder leads og kunder også. Vi beveger oss gjennom kundereisen på ulikt vis og interessene våre spriker i alle retninger. Ved å sette alle i samme bås eller gruppe, risikerer du bare at mottakerne blir forvirret. Du kan fort ende opp med at de ikke klarer å absorbere innholdet eller at de ikke helt forstår hvorfor det skulle være relevant for dem.

Hvis noen har lastet ned et bestemt innholds-tilbud (eksempelvis en e-bok), så må du sørge for å følge opp med en eller flere e-poster som støtter opp om dette innholdet og informerer kunden videre i emnet. Det må gå en rød tråd gjennom hvordan vi følger opp kunden gjennom kjøpsreisen. Hvis en mottaker får e oppfølgingsmail som har liten eller ingen relevans i forhold til hva hun eller han har vist interesse for, bærer det galt av sted. Konsekvensen kan fort bli at vedkmmende heller velger å melde seg av listen.

Les mer om innholdsmarkedsføring til å guide kunden gjennom kjøpsreisen >>

4. Sørg for at innholdet er tilgjengelig på tvers av kanaler

Verden er digital. På godt og vondt. Men vi som selger produkter og tjenester må tilpasse oss hvordan kundene våre skaffer seg informasjon for å kunne overleve. Hvis du vil være relevant må du kommunisere med kontakter, leads og kunder i de riktige kanalene, der hvor de faktisk leser innhold som er relevant for dem.

Derfor må du sørge for å ha et marketing automation verktøy som gjør det enkelt å kommunisere på tvers av ulike digitale kanaler, websider og sosiale medier.

5. For all del ikke glem salgsavdelingen

Det verste du kan gjøre er å bearbeide leadsene over alt for lang tid. Det har ingen hensikt å fortsette å overlesse leads med stadig flere e-poster. Derfor er det utrolig viktig at marked og salg samarbeider sømløst, og at salgsavdelingen blir koblet inn når tiden er inne for det. Bruk derfor marketing automation varsomt og sørg for at salgsavdelingen får oversendt all relevant informasjon om salgskvalifiserte leads. Faren med å vente for lenge er selvfølgelig at en konkurrent kommer deg i forkjøpet. Det er det ingen som vil. Derfor er det utrolig viktig å følge med på hvert enkelt lead, bruke leadscoring og koble inn en selger for å close avtalen.

Etter vår mening er det helt vitalt at marked og salg jobber tett sammen og mot felles mål. Vi anbefaler at du leser våre tidligere innlegg som omfatter akkurat dette temaet.

Les være tips til hvordan marked og salg bør jobbe sammen for bedre resultater her >>

6. Husk dine eksisterende kunder

Ingenting er viktigere å pleie enn dine eksisterende kunder som allerede har kjøpt av deg. Det er mest sannsynlig de som kommer til å kjøpe mest av deg i fremtiden også. Hvis du sørger for å gi dem verdi for penga!. De er allerede engasjert i dine produkter og tjenester, og høyst sannsynlig interessert i å høre fra deg vedrørende nye produkter og tjenester og annet nytt. Vis at du setter pris på dem ved å sende e-poster med relevant innhold. Det kan være hardt å generere nye leads og kunder, men det er garantert mye tøffere å snu en misfornøyd kunde som kanskje er i ferd med å si opp en avtale med dere.

7. Personlig tilnærming

Oppsummert er vi enige om at marketing automation gjør det enkelt å kommunisere og og nå ut med ditt budskap til rett tid og sted på en kostnadseffektiv måte. Men det er alltid en fare for å bli for automatisert og robotisert. Vi må ikke la robotiseringen gå på bekostning av den personlige "touchen". Hvert enkelt lead er en salgsmulighet, og fortjener å bli fulgt opp deretter.

Håper våre tips og triks kan hjelpe deg i gang med marketing automation for din virksomhet også. Ikke overbevist? Ta kontakt med oss for en uforpliktende konsultasjon.


Last ned gratis e-bok

Tilbake til bloggen