Inbound marketing trender du må mestre som markedssjef i 2021

Inbound marketing kan være vanskelig å komme i gang med. For å si det sånn, det er ikke bare å sette i gang. Det krever kunnskap, ressurser og pågangsmot. Men det genererer mange inbound leads hvis du gjør det riktig. De fleste som driver med B2B markedsføring og salg trenger påfyll av prospekter, leads og kunder. Hvis ikke ender det med stagnasjon på et eller annet tidspunkt.

Hva er inbound marketing?

Selve begrepet inbound marketing stammer fra HubSpot, selskapet som troner på toppen av marketing automation software og metodikk.

De forsto at for å skape trafikk og interesse for produkter og tjenester, spesielt i B2B markedet, må man erstatte tradisjonelle metoder for salg og markedsføring, som kalde DM'er, avisannonser og cold calling, med relevant innhold. Det handler om å fokusere på innhold som engasjerer, utdanner og informerer, i tråd med hvordan våre typiske kunder (personas) faktisk kjøper.

Vi må tilføre kundene verdi utover det de allerede vet fra før. I dag vet vi at kundene finner det meste av informasjon om oss på nettet, og at 60 - 90% av kjøpsreisen er unnagjort før de i det hele tatt ønsker å snakke med en selger.

De trendene vi ser i dag er nettopp et resultat av hvordan vi som kjøpere søker, finner og konsummerer innhold. Vi ønsker relevant innhold når vi trenger det.

Her kan du lese mer om inbound marketing og hvordan komme i gang >>

De viktigste trendene du må beherske fremover

Hvis du ønsker å større trafikk, flere leads og nye kunder fremover bør du definitivt tenke nøye over flere av punktene under. For dette handler ikke om fremtiden. Dette er nå!

Inbound marketing trender du må mestre

Videomarkedsføring

Videomarkedsføring er nesten obligatorisk når det kommer til digital markedsføring. Hvis du vil være synlig i markedet, på Google og i sosiale medier er video et av de kraftigste verktøyene vi har. Bilder sier mer enn 1000 ord, men video sier så uendellig mye mer. Vi sluker video som aldri før, og det lastes opp videoer på Youtube, Facebook og Instagram kontinuerlig i bøtter og spann.Inbound marketing trender med video

Ikke vent med å implementere video i din markedsføringsstrategi. Med video øker du sjansene dine betraktlig for å nå ut til ditt publikum.

Du kan lese mer im videomarkedsføring her >>

Video er ikke lenger forbeholdt de med store budsjetter. Nå kan hvem som helst lage en video som treffer med kun et mobilkamera og et redigeringsprogram. Ok, så må du tenke på lydkvalitet og hvor du ønsker at videoen skal vises. Du bør også sette deg konkrete mål og ha en strategi for hva du ønsker å oppnå. Men i bunn og grunn kan du lage en video og publisere innholdet i løpet av minutter. Det åpner opp for uante muligheter og det er kun kreativiteten som setter begrensninger.

Branding og doku-markedsføring

Branding handler ikke bare om logo, farger og en profilhåndbok. Kanskje greit å ha det også, selvfølgelig, men i dag handler branding i mye større grad om å vise frem sin identitet, hvem vi er og hva vi står for som mennesker. Hvordan er det å jobbe i din bedrift, hvilke verdier verdsetter dere og hva kan jeg forvente hvis begynner å jobbe hos dere eller ønsker dere som samarbeidspartner.

I forrige avsnitt snakket vi om video. Når det kommer til branding er nettopp video et selvfølgelig medium hvor du kan vise frem bedriften din, dine ansatte og til og med kundene dine. Få kundene dine til å si noen ord om hvorfor de valgte akkurat din virksomhet som leverandør.

Employer branding:

Employer branding handler om å tiltrekke seg de beste kandidatene over tid. Seriøse bedrifter venter ikke med å gjøre seg atraktive den dagen de trenger å ansette en ny medarbeider.

Employer branding og inbound marketing trender

Og markedsføre seg overfor potensielle kandidater handler om en kontinuerlig prosess hvor målet er oppmerksomhet fra dyktige og potensielle medarbeidere som kunne tenke seg å jobbe for din bedrift. De tar kontakt på egen hånd, fordi finner din bedrift er en potensiell fremtidig interessant arbeidsgiver. Inbound rekruttering har etablert seg som et eget begrep, og sidestilles med inbound marketing.

Du kan lese mer om inbound rekruttering her >>

Innholdsmarkedsføring krever stadig mer av deg

Å skrive innhold og blogge er som å gå på gym'en. Det holder ikke å gå en gang i blant hvis du ønsker resultater. Det kan kanskje høres mye ut å blogge en gang eller to i uken, men hvis du virkelig tar innhold og bederiftsbloggen seriøst og ønsker flere inbound leads, må du øke frekvensen. En dag i måneden på helsestudio gir deg ikke større muskler, det vet alle.

Konkurransen om å bli synlig i jungelen av informasjon tiltar stadig. Derfor må du ha to tanker i huet samtidig. Blogging handler både om kvalitet og kvantitet. Men la aldri kvantitet gå utover kvaliteten på innholdet. Publikum avslører juks, og Google straffer deg hardt hvis du prøver å lure algoritmene. Det eneste som fungerer i dag er innhold som er relevant for det kundene dine søker etter.

Innholdsmarkedsføring er tøffere enn noen gang. For å skille deg ut i mengden må du skrive både oftere og bedre.

Hvorfor?

En seriøs bedriftsblogg bidrar til å etablere deg selv og bedriften din som en autoritet og tankeleder i bransjen.

I tillegg er det smart å hente inn gjestebloggere. Det øker troverdigheten at noen tar seg tid til å skrive på nettopp din blogg.

Podcaster har kommet for å bli

Podcasting har virkelig tatt av de siste par årene. Undersøkelser viser at bedriftsledere hører oftere og oftere på podcaster, og vi ser stadig vekk at det kommer gode og kvalitative podcaster som tar opp, diskuterer og gir svar på utfordringer og problemstillinger vi er opptatt av i vårt daglige virke.

Podcast og inbound marketing trenderViste du at hele 45 % av oss hører jevnlig på Podcaster?

Det jeg tror er så bra med podcaster er at vi kan ta i bruk hørselsansen for alt den er verdt. Enten vi sitter i bilen, på toget eller bussen, så er podcasten en perfekt kanal.

En seriøs podcast er ikke noe du bare setter i gang med uten mål og mening, men krever god planlegging og et bevist valg angående hvem du ønsker å nå og valg avplattform og teknologi. Hvor befinner kundene seg i kjøpsreisen og hvilke personas er i målgruppen?

 

Konverteringsoptimalisering

Konverteringsoptimalisering har helt klart vært på agendaen i mange år allerede, men få behersker denne teknikken til det fulle. Flere må og vil lære seg hvordan de kan få flere besøkende på nettstedet til å utføre handlinger slik at de får flere interessenter og leads inn i sine CRM systemer.

Det forunderlige er hvordan mange bruker mye tid på å skrive nyttig og bra innhold, men fullstendig glemmer hvordan de skal bearbeide publikum videre i kjøpsprosessen.

Hvis du glemmer konverteringspunkter på nettstedet går du potensielt glipp av mange salg og nye kunder. Du vet ikke en gang hvem som har vist interesse for dine produkter og tjenester. Da er dessverre nettsidene ikke mye verdt.

I stedet er det helt avgjørende at du plasserer calls to action (CTA), eller handlingsknapper, på nettsidene dine som appelerer de besøkende til å lese videre, ta kontakt, laste ned en e-guide eller be om en demo i bytte mot kontaktinformasjon, bare for å nevne noe.

Marketing automation

Markedssjefer jeg snakker med har en tendens til å sende nye leads rett til salgsavdelingen. Ofte er mangelen på kunnskap og bevistgjøring rundt hvordan de bør håndtere nye leads mye av forklaringen.

Derfor blir det viktig å skille dårlige leads fra de gode. Ved å bearbeide leadsene og kvalifisere hvert enkelt lead før man sender de videre til salg, så vil også kvaliteten og hitrate gå betydelig opp.

Inbound msrketing automation

For å få til dette er det viktig å investere i et marketing automation verktøy som HubSpot. Et marketing automation verktøy og en marked og salgsvennlig CRM sørger for å etablere en plattform for god oppfølging av prospekter, leads og kunder.

Marked og salg må samarbeide tett og ha felles mål

Dette er noe av det viktigste ledere må forstå fremover. Marked og salg har tradisjonellt sittet på hver sin tue uten noen form for formelt samarbeid. Dette er i endring. Trenden nå er at marked og salg jobber med felles SLA'er (Service Level Agreements), slik at begge parter forplikter seg til å levere på hver sine områder.

Marked skal generere og bearbeide kvalifiserte leads som salgsavdelingen på sin side følger opp. De er gjensidig avhengige av hverandre for å nå felles mål og har jevnlige møter og rapportering for å måle hvordan de presterer på sine områder.

Tett samarbeid mellom marked og salg fordrer at de jobber i samme system. Effekt Digital anbefaler blant annet HubSpot for å sikre god flyt mellom marked og salg.

Les mer om hva HubSpot er her >>

Kundeservice

Hva i all verden har kundeservice med markedsføring og inbound marketing å gjøre? Ganske mye. Kundeservice handler om å være tilgjengelig. Vi ser en økende trend nå at flere og flere er tilgjengelig med såkalte bots og muligheter for å chatte live. Vi er ofte utålmodige og når vi lurer på noe ønsker vi svar der og da, eller rettere sagt her og nå.

HubSpot, som er ledende på inbound, har nylig etablert Service Hub som en egen modul i deres portefølje av løsninger.

Et eksempel er Ticketing for å møte kundenes behov for tilgjengelighet. Strømlinjeforme hvordan vi kommuniserer med kundene våre og CRM for å holde orden er også viktige elementer i en heltehetlig tankegang rundt kundeservice.

Kundeservice er god markedsføring

 

Multikanal tankegang

I dagens digitale landskap nytter det ikke lenger å tenke en eller to kanaler. Du må være synlig og tilgjengelig i mange kanaler samtidig. Det betyr at du som markedsfører må beherske mange disipliner.

  • Innholdsmarkedsføring
  • Temaklynger (Topic clusters / Cornerstone content)
  • Vekstdrevet webdesign
  • SEO - Søkemotoroptimalisering
  • Stemmesøk (Voice Search)
  • Pay per Click
  • Sosiale medier
  • Annonsekjøp
  • Retargeting / remarketing

Listen kan gjøres lengere, men poenget er at det er kombinasjonen av mange ulike tiltak som er avgjørende for hvor synlig og tilgjengelig du er for ditt publikum.

Det er ikke sikkert du skal være i alle sosiale medier, men hvis dine potensiell kunder bruker Facebook og LinkedIn aktivt når de skaffer seg informasjon, må du også være der.

Optimalisere for voice search

Stemmesøk er absolutt en av de tingene som øker mest akkurat nå. I løpet av 2020 vil over 50 % av alle søk være stemmestyrt.

Stemmesøk betyr at vi bruker smarttelefonen eller andre enheter til å spørre Google ved help av tale nå vi lurer på noe.

Jeg vil ta for meg vioce search og hvordan optimalisere for stemmestyrt søk i et senere innlegg, men det viktigste er at du jobber med søkemotoroptimalisering, godt og strukturert innhold, har raske nettsider og SSL sertifikat installert på nettstedet som gjør det vanskelig å hacke.

Konklusjon

Dette er noen av de trendene vi ser som mest aktuelle fremover og som vi mener du bør tenke nøye gjennom når du skal planlegge markedsstrategi fremover. Kanskje er det andre trender vi har glemt, da hører vi i så fall gjerne fra deg. Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under.

New Call-to-action

Tilbake til bloggen