Trenger salg et CRM system som HubSpot? Les mine 5 grunner til hvorfor

Som overskriften allerede antyder, det korte svaret er JA. Mange norske bedrifter bruker i dag et CRM system, med mer eller mindre suksess. Likevel, mange har fortsatt ikke tatt i bruk CRM som et overordnet styringsverktøy for salgsavdelingen. Mange lurer på hvordan komme i gang med HubSpot CRM, men hva kjennetegner egentlig et godt CRM system? Nedenfor gir jeg deg mine 5 grunner til hvorfor salg trenger et CRM system som Hubspot.

Psst: Se også video lenger ned hvor jeg forteller mer om HubSpot onboarding! Du kan også lese mer om HubSpot Onboarding her.

CRM gir deg kontroll og frigjør tid

Uten et CRM system på plass vil salg slite med å holde orden på prospekter, kunder og kontakter. Resultatet er at du som leder mister kontrollen og at salg bruker unødvendig mye tid på aktiviteter som ikke handler om aktivt salg. Mange bedrifter og salgsledere vil kjenne seg igjen i følgende utfordringer:

Regneark og notater:

Mange bedrifter sverger fortsatt til regneark og notater for å holde orden på prospekter, salgsprosesser og aktiviteter. Det fører til at veldig mye informasjon ikke blir logget i det hele tatt, og at mye verdifull informasjon blir borte underveis. Den dagen en selger slutter og går ut av døra, er det en stor fare for at verdifull informasjon om kunder, pågående caser og dialog forsvinner med selgeren.

Manuelle oppgaver som tar tid:

La oss likevel anta at du har selgere som er flinke til å holde orden og notere all aktivitet og dialog med hver enkelt kunde. Hvor mye tid bruker hver enkelt selger på manuelle prosesser og på administrative oppgaver? Dette gjelder ikke nøvendigvis bare for bedrifter som ikke har CRM, men også for bedrifter som har lite selger- og brukervennlige CRM systemer. Det er i dag store forskjeller fra system til system, men sannheten er at selgere bruker så mye som 1/3 av tiden på administrative oppgaver. I stedet kunne denne tiden vært brukt på å snakke med kunder og korte ned salgssyklusen.

Mye går i glemmeboken:

Uten et CRM system går erfaringsmessig mye av dialogen og aktivitetene mot prospekter og kunder i den berømte glemmeboken. Et CRM system er alfa omega når det kommer til kundeoppfølging. En selger har mange baller i luften, og de aller fleste av oss klarer ikke å huske en brøkdel av alt vi skal følge opp, hvem vi skal ringe, hva lovte vi kunden i siste telefonsamtale osv. Den listen blir veldig lang etter hvert. Selvfølgelig vil dette føre til dårlige og lite smidige kundeopplevelser.

Mange opplysninger og informasjon som selgere sitter på om kontakter, prospekter, leads og kunder kommer dessuten aldri ledelsen, markedsavdelingen eller kundeservice til gode. Da blir det vanskelig å skape gode kundeopplevelser i team og på tvers av avdelinger.

Salgssjefen må mase om rapporter, status og pipeline:

Mange kjenner seg nok igjen i denne beskrivelsen. Dette fører ofte til misfornøyde selgere som opplever dette som masete, noe som igjen kan skape gnisninger mellom selger og salgssjef. Salgssjefen blir i sin tur konfrontert med oppdateringer på salgsresultater fra sine sjefer. Resultatet er støy i organisasjonen og at salg ikke får brukt tiden på det de skal, nemlig å selge.

Noen krav til et godt CRM system:

Mye kan sies om hva som kreves av et godt CRM system. Listen kan gjøres mye lengre, men her er mine krav:

  • CRM må fungere som et nav i all kundedialog
  • CRM skal bidra til å binde sammen de ulike avdelingene
  • CRM skal sørge for å bygge gode relasjoner til prospekter og leads
  • CRM skal bidra til å øke hastigheten på salgssyklusen i bedriften
  • CRM skal bidra til å organisere selgerne dine på en effektiv måte
  • CRM må fungere godt sammen med andre systemer, apper og software
  • CRM skal hjelpe hver enkelt selger med prestasjon, måling, forbedring og coaching

 

5 grunner til hvorfor salg trenger et CRM system som HubSpot:

HubSpot har, ikke uten grunn, blitt et meget populært CRM som stadig vinner markedsandeler verden over. Jeg har selv brukt HubSpot CRM siden 2015, og jeg er imponert over hvor enkelt systemet er i bruk, hvis man lærer seg å bruke det riktig. Jeg er også imponert over alle funksjonene du som bruker får helt gratis. Ja, du hørte riktig, HubSpot CRM er og kommer alltid til å forbli gratis i følge ubSpot selv.

Er HubSpot et riktig valg for din virksomhet? Les hele artikkelen her >>

1. Bedre kundeopplevelser

HubSpot CRM sørger ffor bedre kundeopplevelser

Jo mer informasjon og kunnskap du har om kunden jo lettere er det å yte god service og skape en god kundeopplevelse. Med et CRM system som HubSpot har du alt av aktiviterer og hendelser enkelt tilgjengelig til enhver tid. En velinformert selger kan imøtekomme kunden på en helt annen måte enn hvis han eller hun ikke har informasjon i det hele tatt. En selger som vet eksakt hva som ble sagt i forrige samtale, som husker hva som ble lovet og hvilke spørsmål kunden hadde kan imponere kunden med seriøsitet, kunnskap og innlevelse uten å kaste bort sin egen eller kundens tid. HubSpot CRM setter selgeren i stand til å være behjelpelig med riktig informasjon, på rett sted og i riktig kontekst, uansett hvor kunden måtte befinne seg i kjøpsprosessen.

2. Høyere produktivitet

All aktivitet, dialog, eposter, telefonsamtaler og oppgaver blir logget automatisk i CRM, og havner på en egen tidslinje på hvert enkelt prospekt og kundekort. Nye salgsmuligheter og deals blir opprettet automatisk i systemet ut fra forhåndsdefinerte kriterier. På samme måte blir salgsrapporter generert automatisk og kan hentes ut av alle med tilgang. Dette frigjør i sin tur tid som selgerne kan bruke på kunder. Dette er med på å øke produktiviteten for hver enkelt selger og for hele teamet. Dette fører til fornøyde selgere og fornøyde kunder.

3. Bedre samarbeid

HubSpot CRM vil uten tvil sørge for et bedre samarbeidsklima på tvers av avdelinger. Men kanskje aller vktigst, som salgssjef kan du når som helst ta ut viktige rapporter, sjekke pipline og fremdrift på ulike caser, alt etter behov. Dette frigjør tid, og sørger for at du som salgssjef kan bruke mer tid på oppfølging, coaching av ansatte og skape et godt klima på salgsavdelingen. Et felles CRM danner også grunnlag fr å utarbeide en SLA, eller såkalt smarketing avtale mellom marked og salg.

Du kan lese mer om smarketing her >>

Bedre samarbeid med HubSpot CRM

4. Større innsikt

HubSpot CRM gir deg som leder tilgang til nyttige data og detaljert innsikt på selger-nivå, inkludert konverteringsrater, salgssykluser og gjennomsnittlig størrelse på ordrer og mye mer. Data og innsikt er makt og skal brukes aktivt i forbindelse med budsjettering og forecasting. Samtidig gir det deg som leder muligheten til å styre og guide selgere på individnivå til å prestere enda bedre.

En av de tingene selgere etterlyser og savner i mange bedrifter i dag er coaching og aktiv oppfølging fra lederen sin. Med et CRM som HubSpot har både salgssjef og selger et felles verktøy som danner grunnlag for effektiv coaching og derigjennom bedre kundeopplevelser.

5. Bra på integrasjoner:

I dagens teknologilandskap kommer man ikke utenom at du er avhengig av flere ulike systemer. Den aller største fordelen med HubSpot CRM er at den integrerer sømløst med alle hub'ene i HubSpot familien: Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub og CMS Hub. Du kan lese mer om HubSpot og de ulike modulene i guiden, Alt om HubSpot her .

Integrasjoner med HubSpot CRM

Men i tillegg til disse hub'ene er du avhengig av andre systemer i tillegg. Det kan være regnskapsløsninger, video hosting, oppkobling mot sosiale medier, epost integrasjoner, chatbots / messenger, betalingsløsninger, nettbutikkløsninger som Shopify og Woocommerce bare for å nevne noe. Det finnes hundrevis, for ikke å si, tusenvis av integrasjoner tilgjengelig. Uansett hva behovet ditt måtte være finnes det en løsning som dekker dine behov.

HubSpot CRM i kombinasjon med innhold og prosesser kan være viktige innsatsfaktorer for å legge til rette for økt salg. Jeg anbefaler deg å lese mer om sales enablement hvis du vil vite mer om hvordan du kan effektivisere salgsapparatet.

Viste du forresten at HubSpot Onboarding er obligatorisk:

 

Effekt Digital er sertifisert HubSpot Solutions partner, og kan hjelpe deg med å komme i gang med HubSpot, slik at du ikke trenger å stå alene i denne kritiske fasen for å lykkes.

 

New call-to-action

Tilbake til bloggen