6 tips om GDPR og markedsføring du kan iverksette allerede nå.

Tips for GDPR og markedsføring.jpg

Det skrives mye om GDPR om dagen. Likevel er det mange som ikke har forstått alvoret. Dette gjelder ikke minst for de av oss som jobber med markedsføring og salg. I følge Risk:Value-rapporten fra NTT Security så tror fortsatt 60% av selskaper rundt om i verden at dette ikke angår dem.

Les mer om hva GDPR betyr for digital markedsføring her >>

Det som overrasker mest er hvordan mange bedrifter fortsetter å kjøre på med å bombardere tilfeldige prospekter med DM'er og kalde telefoner, uavhengige av om dette er i tråd med det nye regelverket eller ikke. Det er dårlig markedsføring og bidrar kun til å svekke merkevaren.

I stedet bør man implementere gode rutiner og tilpasse seg hvordan kundereisen fortoner seg i virkeligheten. Dette vil bygge autoritet og tankelederskap i din bransje. GDPR er derfor en gavepakke for oss som tar kundene på alvor og dyrker inbound marketing og innholdsmarkedsføring på kundens egne premisser.

En undersøkelse foretatt av Symantec viser at kun 23% av alle selskaper kun delvis vil oppfylle kravene innen tidsfristen 25 mai 2018. Så det begynner å haste. Her følger 5 tips om GDPR og markedsføring du kan iverksette med en gang, så stiller du godt forberedt i god tid før GDPR blir norsk lov.

1. Sørg for at du tilfredsstiller dagens krav

Ja, det høres kanskje unødvendig ut å si det, men faktum er at veldig mange ikke forholder seg til dagens lovverk. For de som holder seg godt innenfor regelverket i dag, så blir definitivt overgangen til GDPR lettere enn for en del andre.

2. Rydd opp i dine eksisterende epost-lister

Hvis det ikke foreligger aktiv påmelding fra en eller flere personer på deres nyhetsbrev eller epost liste, sørg for at alle får muligheten til å melde seg av eller aktivt samtykke til å fortsette å motta informasjon. De som ikke ønsker å stå på listen må fjernes omgående. Du bør derfor sende ut en e-post med tydelig informasjon, med en egen lenke hvor de må aktivt bekrefte at de fortsatt ønsker å motta informasjon fra dere.

Hvordan komme i gang med e-post markedsføring >>

3. Be om aktivt samtykke fra nye relasjoner

Be alltid om samtykke for nye påmeldinger. Når du utarbeider påmeldingsskjemaer må du alltid sørge for å ha en avkrysningsboks som må hukes av med en lenke til deres vilkår for personvern. Husk også at et samtykke kun gjelder for akkurat den ene påmeldingen. Du kan ikke bruke et slikt samtykke til å sende denne personen annen informasjon enn det som er etterspurt, slik mange gjør i dag. Du kan for eksempel ikke be om informasjon og epost adresse for å laste ned en e-bok, for deretter å sende de ukentlig nyhetsbrev, hvis det ikke er gitt aktivt samtykke til det.

Du kan heller ikke ha huket av på forhånd i en sjekk-boks at en person aksepterer å motta nyhetsbrev, da dette ikke vil oppfattes som et aktivt samtykke. Her må veldig mange endre rutinene sine.

4. Gjennomgå rutiner for innhenting av data

Du skal alltid ha en god grunn for å hente inn data om en person. Du skal aldri spørre om mer informasjon en det du beviselig trenger i sakens anledning. Et godt prinsipp er at informasjon du henter inn skal være til personens beste. Målet med innhenting av data er å tilføre denne personen merverdi i en eller annen form. Sørg derfor for at påmeldingsskjema er i tråd med forventninger.

Dette er uansett god skikk og i tråd med moderne digital markedsføring. Hvis du ber om informasjon for påmelding til et nyhetsbrev, ber du antageligvis ikke om mer enn epost adressen. For nedlasting av en eksklusiv e-bok eller en gratis konsultasjon er det naturlig å be om mer informasjon som navn på bedrift, telefonnummer og hvilken avdeling vedkommende jobber i.

5. Sørg for å ha adekvate systemer for å lagre data

Regneark, Excel-ark og word dokumenter er ikke en akseptabel måte å lagre persondata på, hverken nå eller etter innføringen av GDPR. Du må sørge for å ha en felles plattform på tvers av organisasjonen. Marked, salg og kundeservice må ha felles tilgang til samme informasjon om prospekter, leads og kunder. Programvare som HubSpot er som skreddersydd for dette, og sørger for at informasjon er tilgjengelig for alle involverte.

Ønsker du å vite mer om HubSpot >>

6. Endre salgsstrategi først som sist

For dere som fortsatt bedriver tradisjonell markedsføring og salg, så vil jeg anbefale å endre strategi. En god måte å tilnærme seg GDPR er å respektere innkjøperen og kundereisen. Det er bedriftsøkonomisk lønnsomt å fokusere på aktive kjøpere. Kalde telefoner er ikke lenger lønnsomt, så det er på tide å lære opp selgerne i inbound metodikken.

Hvordan utarbeide en inbound marketing strategi for din virksomhet >>

Lær derfor opp selgere i sosialt salg og hvordan utnytte digitale kanaler. I dag er det selgere som blogger, svarer på faglige spørsmål i ulike forum, stiller opp på seminarer, holder foredrag og viser bransjekunnskap som vinner frem. Innkjøpere ønsker ikke å snakke med en selger med mindre de kan tilføre merverdi utover det kunden vet fra før.

Å tilpasse seg GDPR er derfor ikke bare et toppleder ansvar, men noe som bør implementeres gjennom hele organisasjonen. Bruk denne EU forordningen til noe positivt og vær i forkant av lovgivningen. Det kan lønne seg. Alt tyder på et det nye regelverket vil bli overholdt, og bøter kan ramme flere. 


Last ned gratis e-bok

Tilbake til bloggen